За родители
Няма да пиша домашни с детето си! Ето ви 3 причини защо!
Ще споделя нещо, което може да е непопулярно: отказвам да се занимавам с домашните на децата ми. Едва се сещам да ги попитам дали са си направили домашното, камо ли да прекарвам известно време в наглеждането им. И все пак въз основа на последните данни изглежда, че може да съм в малцинството по този въпрос. Според проучване на Photomath, приложение, което помага на децата да учат математика, цели 40% от родителите са писали домашните на децата си вместо тях. Не просто помогнаха на детето си, но всъщност направиха домашните. Отказвам да правя това и приемам домашните на децата си безпристрастно.
Има няколко причини да не участвам в домашните на децата си. Прочетете ги и ще ме разберете!
1. Това не е моята училищна работа
Разбирам принудата да вършим домашните на децата си. Просто казано, ние сме отчаяни. Семействата са по-заети от всякога. Тъй като спортните тренировки, уроците по музика и подготовката за вечеря заемат по-голямата част от вечерите ни, остава много малко време за писане на домашните. Понякога просто е невъзможно. Защото е невъзможно. Затова правим всичко възможно, за да направим процеса по-лесен и бърз. Като родители също е трудно да видим как децата ни се борят. Повечето родители казват, че са подкупвали децата си, за да пишат домашните, с билети за кино или тематични паркове като най-популярния стимул. Удивителните 8% от родителите в проучването на Photomath казват, че дори са предлагали ваканции в замяна на това децата им да пишат домашните.
Разбирам отчаянието и желанието да улесним нещата за нашите деца. Но ето как гледам на това: животът е изпълнен с борба. Ние не правим никакви услуги на децата си, като пишем домашните им вместо тях. Предпочитам да оставя децата си да се упражняват да се борят с предизвикателства – като домашните – когато залозите са сравнително ниски, така че те да развият инструментите, необходими за справяне с предизвикателствата, когато залозите са по-високи. „Родителите искат най-доброто за децата си“, казва Дженифър Лий, главен директор на Photomath, пред Motherly. „Мнозина искат да видят децата си успешни и може да се страхуват, че бъдеще, изпълнено с лоши оценки, ще доведе до неблагоприятни последици, но е важно да дадем на децата инструментите, от които се нуждаят, за да изградят увереност и да успеят сами.“ Лий също така посочва, че спадовете в представянето са нормални и трябва да оставим децата си да се научат да мислят сами. „Децата ни никога не стигат там, където трябва да бъдат, ако продължаваме да мислим вместо тях“, добавя тя. Като оставям децата си да се справят сами с домашните, им казвам, че им вярвам. Вярвам в тях. Имам увереност, че могат да се справят. И по този начин се надявам, че им давам сила и им показвам, че могат да правят трудни неща. Също така възприемам практически подход към домашните, така че учителите на децата ми да могат да получат точна оценка на техните знания и умения, а не на моите знания и умения. Учителите няма да знаят дали едно дете – или може би целият клас – се бори с даден предмет, ако родителите изпълняват задачата вместо тях.
2. Ужасна съм с домашните
Домашното е трудно! Не само за деца, но и за възрастни. Според Photomath повече от 50% от родителите казват, че им е трудно да разберат домашните на детето си. За мен това надхвърля неразбирането на математиката от трети клас. Дори да разбирам задачата, аз съм ужасен учител. Ставам нетърпелива. Имам проблеми с разбиването на нещата по начин, който помага на децата ми да разберат урока. След няколко минути всички сме раздразнени, разочаровани и изпотени. Не е добре за никого от нас.
3. Искам децата ми да разбират естествените последици и отговорности
„Правенето на домашни за дете може да доведе до краткосрочни ползи, но в крайна сметка ще доведе до дългосрочна лоша услуга“, казва Лий. „След като са сами, без правилните инструменти или набор от знания, доверието им в класната стая често търпи удари и те започват да зависят от другите.“ Ако детето ми забрави да си напише домашното, то ще изпита естествените последици от това (а именно по-ниска оценка или допълнително време за изпълнение на задачата на следващия ден). Искам децата ми да разберат колко е важно да изпълняват своите отговорности. И въздействието на естествените последствия ще бъде много по-ефективно, ако едно дете може действително да изпита последствията от това, че не си прави домашното или не полага усилия.
Можем да дадем възможност на децата си, без да вършим домашните вместо тях
Както Лий споделя за философията на Photomath, „Ученето е пътуване, при което учениците могат да се развиват и растат.“ Education World предлага на родителите да осигурят подкрепа за домашните, като определят редовни часове и места за писане на домашни, премахват разсейванията, осигуряват наличието на подходящи консумативи и предоставят насоки, когато е необходимо. Използването на приложения и други инструменти за учене у дома също може да помогне. Например когато синът ми имаше проблеми с разбирането на задача по математика, намерихме канал в YouTube с по-големи деца, обясняващи концепцията. Приложения, като Photomath, също могат да помогнат за изграждане на увереност, като им дават възможност да учат със собствено темпо, далеч от връстниците си. Родителите също могат да възприемат подхода „учете заедно“ към домашните и образованието на детето си. Децата ми сега са в средно и средно училище и учат неща, които ми замайват главата. Помощта, която предлагам сега, прилича много на разговор със сина ми на испански или проучване на исторически събития онлайн, за да получа различни гледни точки. През повечето време обаче учим домашните задачи заедно. И можем също така да дадем възможност на децата си, като ги оставим да се провалят, колкото и трудно да е това.
„Провалът е част от всеки процес на обучение“, казва Лий. „Дайте на детето си пространство да се провали и да се изправи отново и може би да го попитате дали иска помощ или иска да опита отново само, преди да се намесите. Уверете се, че детето ви се чувства овластено и осигурете безопасно място за препъване и преодоляване предизвикателствата ще бъдат критични за тяхната увереност, която с времето ще изгради независимост при изпълнението на задачите.“
Домашните задачи ни изглеждат по-трудни – и времето ни да ги направим също ни се струва по-малко от всякога. Но аз вярвам, че има начин да подкрепим децата си, без да правим нещо вместо тях. Начин да дадем възможност на децата си, без да ги оставяме да се разсейват. Начин да им покажете как да си пишат домашните, без всъщност да го правите вместо тях. Ако детето ви се затруднява, помислете дали да говорите с неговия учител. Ако никога няма достатъчно време за домашните, говорете с учителя на детето си и за това. Въпреки нашите най-добри намерения, премахването на борбата и изпълнението на домашните на нашите деца вместо тях не помага на никого, включително на нашите деца.