За учители
Интересна практика: в последните дни преди коледната ваканция сръбски учители заменят домашните с добри дела
Всеки преподавател знае, че малко преди коледните празници почти е невъзможно да се задържи вниманието не само на малките, но и на големите деца. Всички се вълнуват от предстоящите празници, забавления и разбира се почивни дни далеч от ученето. От друга страна всеки преподавател има да преподаде материал за който често времето не достига и без да оставя на учениците си последните дни през празниците без домашни и уроци. Факт е обаче, че децата изобщо не се интересуват от това, защото не е и тяхна работа и стават все по-разсеяни в час. Домашните пък съвсем биват пренебрегвани почти от всички и преподавателят е принуден или да се прави, че не ги е давал или да пише забележки и слаби оценки. Така в крайна сметка и учениците и учителите вместо да се готвят за хубавите коледни празници, едни на други развалят настроението си. Какво обаче може да се направи? В едно сръбско училище са намерили доста интересен подход.
В 2 поредни седмици преди Бъдни вечер през последните три години всички преподаватели са заменили домашните с добри дела. И се оказва, че това не само има положителен ефект за концентрацията в часовете, но учи децата на състрадателност и добрина, пък и родителите също са доста доволни. Идеята е съвсем проста: през всеки ден от седмицата с изключение на петък, учениците имат за цел да извършат добро дело по определена тема, като след това запишат какво са направили в дневник и как са се почувствали от този факт.
Така тази година в понеделник децата трябва да изпратят изработена от тях коледна картичка на възрастен човек от дом или някое село, като адресите и имената получават от самите преподаватели. Във вторник пък помагат на родителите си с 2-3 домашни задължения, в сряда имат за цел просто да разведрят деня на непознат като му подарят цвете, отново коледна картичка или просто направят комплимент, а в четвъртък да направят нещо хубаво и за съучениците си. Да опекат сладки с които да почерпят всички, да си разменят малки ръчно направени подаръчета или пък да си донесат любими книги от личната си библиотека и да си ги разменят. В петък пък обсъждат дневниците си един с друг и с преподавателите си.
Какво точно научават учениците от това и дали то е по-важно от математиката можете лесно да разберете, след като прочетете думите на Мира от 8-ми клас:
„Определено се научих и разбрах какво всъщност наистина означават коледните празници. Те не са за трапезата, подаръците или почивните дни, а за духа на добротата и даряването. С такъв акцент върху материалистичния и комерсиален аспект на Коледа, често сме склонни да пренебрегваме за какво всъщност става въпрос... Добротата към другите! За съжаление, не всеки е в състояние да може да се наслади на Коледа, някои хора са самотни, някои тъжни, някои може да копнеят за това, което нямат. Но няма никой на този свят, който в крайна сметка да не оцени малкия акт на доброта и в крайна сметка да го предаде на друг. Аз и моите приятели научихме, че добротата не струва нищо, но е най-ценната. Моето послание към децата е много просто: бъдете причината някой да се усмихне днес, защото само така можем да направим този свят по-добро място за другите и за себе си.“
След такъв успех училището има подобни инициативи през цялата учебна година. Всеки юни, вместо домашна работа учениците имат задача да прекарат известно време със семейството, да изнасят открити уроци на по-малките класове по определена тема, да играят игри в двора на училището, да четат книги и да споделят любимите си моменти с останалите от класа. Като отново записват всичко това в дневниците си. Накрая се оказва, че въпреки липсата на домашни децата всъщност учат с доста по-голямо желание и общо учениците са подобрили успеха си с повече от 70 процента!