За учители
5 принципа, които правят учениците в Дания най-щастливите в света и които можем да приложим и тук
За никого не е тайна, че Дания наред с няколко други страни, като Финландия, почти всяка година е на първите места по най-щастливи хора в света. Не е тайна и че учениците в страната са сред най-щастливите в света. Децата ходят на училище с желание всеки ден и никога не биха искали да го пропуснат, за нищо на света. И това не се дължи само на факта, че имат по-богата материална база. Напротив, в Дания има училища с почти същите възможности като нашите и въпреки това учениците са по-щастливи, заради няколко основни принципа от които се ръководят и учители, и родители. 5 принципа, които учат децата на най-важните неща в живота, които могат да те направят щастлив още сега и да ти помогнат да постигнеш това, което наистина желаеш и в което наистина си добър. Пет неща, някои от които дори и ние можем да приложим още сега и да обясним на децата и учениците си без да са нужни каквито и да било реформи и нови закони.
Оценките невинаги са най-важното нещо
Най-голямо внимание в датската система на образование се отделя не на обучението на децата да преминават някакви тестове с винаги отлични оценки, а на развитието на любопитството и способността им за саморазвитие. Училищата се опитват да насърчат формирането на разбиране у всеки ученик, че той е ценен заради личните си качества и способности. Това означава, че всеки човек, независимо от една, две, три или повече двойки в годините на обучението си, може да разчита да намери място в обществото и да бъде от полза за него. Учебната програма се основава на идеята, че трябва по-голямата част от учениците да могат да се справят с нея. В резултат на това в Дания на практика няма деца, които да изпаднат от образователната система. Системата е ориентирана не само към постигнатите успехи, но и към това да помага на всички да бъдат любопитни, да научат повече за света около себе си и да се научат да правят нещо, което харесват.
Да знаеш как да бъдеш себе си е също толкова важно, колкото да умееш да четеш и пишеш
Училищната програма в Дания е насочена най-напред към насърчаване развитието на личността на индивида. Това не е просто празна фраза: датският закон за образованието гласи, че системата на основното образование трябва не само да предоставя на децата основни знания и умения, но и да помага на техните личности да се развиват. Дори преди да посещават предучилищни институции (детски градини и подготвителни класове), децата имат няколко задачи пред себе си. Те трябва да разширят своя речник, да се запознаят с училищните правила, да се научат да бъдат толерантни и да се подготвят за пълно участие в обществото.
Механичното запомняне на нещата никога не се насърчава
В датските училища учениците се насърчават сами да търсят информация, да провеждат собствени експерименти и да анализират източници независимо. Смята се, че за да се научи, ученикът трябва сам да участва в процеса на обучение, а не просто да слуша учителя и след няколко дни просто да повтори това, което пише в учебника. Децата се учат да бъдат скептични към твърденията на другите и да формулират собствените си лични мнения. По този начин системата се опитва да им внуши самоуважение, както и по-голямо разбиране за това кои са те като индивиди. Креативността, критичното мислене и способността да се проявява инициатива са качества, които се считат за полезни и желани за участие в обществото; възможността за запаметяване на абзац от учебник се счита за почти никакво умение, което всеки притежава така или иначе.
Между оценките и благополучието на учениците – второто е по-важно
Ако сравненията на различните национални образователни системи се правят изключително въз основа на резултатите от тестовете, тогава датската система едва ли ще излезе на върха. И все пак Дания е в десетте най-добри страни по ниво на образование и се счита, че има третата най-добра система за висше образование в света. В Дания хората смятат, че е важно учениците и студентите всъщност да се радват на ученето и да не го смятат за безкраен процес на страдание с отдих, идващ само през почивните дни. За онези млади граждани на Дания, които не са сигурни с какво искат да се занимават в живота или имат затруднения със социализацията, образователната система предоставя възможност да посещават „Ефтерсколе“. Тийнейджърите на възраст от 14 до 18 години могат да прекарат една година в тези специални училища, преди да решат какво искат да правят по-нататък. Вниманието е фокусирано върху областите, които не са обхванати от обикновените училища, като по този начин се дават повече шансове на учениците да развият и открият своите таланти, било то спорт или изкуства и занаяти. Учениците се насърчават да си помагат един друг, особено тези, които се борят да се адаптират към живота в обществото.
На всички се дава равен шанс
Само 11% от датчаните виждат голямата заплата като важен фактор, когато решават каква кариера желаят да имат. В страна, в която хората плащат едни от най-високите данъци в света, стремежът към бързо забогатяване не е приемлив. Професия, избрана изключително от прагматични съображения, може да не отговаря на реалните интереси на човек и да се окаже, че не е подходяща за него като индивид. Това е нещо, което датчаните започват да учат още в училище. Изборът на професия, която ще ви направи щастливи, се улеснява от системата за кариерно ориентиране в страната. Съществува специализирана социална услуга, която да помогне на учениците да изберат висше или средно учебно заведение, което отговаря на техните амбиции за бъдещето. В горните класове редовно се провеждат срещи, където учениците могат да обсъждат своите планове индивидуално с учителите. Според проучвания, 50% от младите граждани на Дания са убедени, че са напълно свободни да избират своето бъдеще и освен това имат контрол над него. Това означава, че всеки може да бъде успешен, независимо от своята начална точка в живота. До голяма степен това е възможно, тъй като образованието в Дания е безплатно и субсидирано от държавата. На всички ученици, независимо от материалното им положение, се предоставя стипендия, достатъчна за покриване както на разходите за образование, така и за живот.