За учители

Начало | За учители | Българската действителност: учители работят от 5 ч. сутринта, в събота и неделя и по нощите

Българската действителност: учители работят от 5 ч. сутринта, в събота и неделя и по нощите

Аз детето | 2019-09-09

Българската действителност: учители работят от 5 ч. сутринта, в събота и неделя и по нощите

Учителите и директорите работят много над установената кодексна норма от 40 часа, като някои педагози и училищни директори преминават психологическата бариера от 60 часа. Това сочат проучвания на Синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“. По информация от образователните институции, директорите на училища работят всеки ден не по-малко от два часа над установения работен ден от осем часа. Разбира се, това не се отчита сумарно и не се заплаща или компенсира. „Това се налага поради брутално увеличените административни процеси, с които са натоварени образователните институции“, коментират от синдиката. И информират, че учителите работят твърде често над установената от закона норма и това е вече утвърден негативен ефект, който отблъсква младите учители, които са се опитали да започнат учителската професия. Извънреден труд се явяват и ежедневните срещи с родители, които задължително са от 17 до 20 часа, което натоварва учителите с оставане в учебното заведение „до късни доби“, посочват от синдиката.

Според организацията подобна е ситуацията и по време на външни оценявания и матури, при които десетки хиляди учители, като квестори и длъжностни лица, трябва да бъдат в училищата в седем часа, което означава, че работният им ден започва в пет сутринта. „Това, разбира се, пак не се заплаща или възмездява по никакъв начин“, заявяват от учителския синдикат. Друг извънреден труд, полаган от учителите, е по време на дежурство в коридора и в училищните дворове. Този труд, освен че е несвойствен, лишава педагога от основни физически нужди и прави учителската професия непривлекателна за огромна част от дипломираните специалисти, е мнението на учителския синдикат.

Най-вредният ефект на извънредния труд при учителите обаче е бърнаут синдромът (синдром на професионалното изчерпване или „прегаряне“), който при учителите е много силно изразен. Затова Синдикатът „Образование“ ще участва в национално изследване за диагностиката на бърнаут синдрома при педагогическите специалисти. В това изследване ще се проучи влиянието на демографските фактори, на факторите на професионалната, семейната и на социалната среда върху появата на бърнаут синдрома. Резултатите от това национално изследване ще се използват от българските синдикати и от Министерството на образованието и науката за създаването на „липсващата образователна политика за компенсиране на труда на учителя“, поясняват от Синдиката „Образование“.



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град