За родители

Начало | За родители | Агресията сред децата е все по-голяма и очевидна, но защо?

Агресията сред децата е все по-голяма и очевидна, но защо?

Аз детето | 2022-01-07

Агресията сред децата е все по-голяма и очевидна, но защо?

През последните дни отново се повдигна темата за насилието между деца, след като в социалните мрежи се появиха кадри на побой над 13-годишно момче в столичния квартал „Лагера“, а след това и на друг случай от кв. „Надежда“ в столицата. И отново обществото започна да се пита, защо е така? Откъде идва тази агресия между децата и кой е виновен за нея?

„Откъде идва агресията. Можем да търсим причините на много места. Можем да ги търсим в семейството. Когато вкъщи има някаква агресия, макар и само словесна, тя се изразява и при децата. Можем да търсим причината и в локдауна, изолацията. Това са големи деца, които са били много дълго време изолирани вкъщи с компютрите си. Те са били на училище онлайн, но никой не знае какво са правили в свободното си време“, посочи специалистът по ранно детско развитие Анна Влаева в ефира на Bulgaria ON AIR.

Детският психолог Димитрина Проданова също коментира, че агресията се случва заради семейство, училище и социум. „Върху тези деца влияят моделите на обществото, както и моделите, които им задават социалните мрежи. Тук има специфики, които трябва да търсим, които провокират децата да се вкарват в такива ситуации. Не зачестява насилието от деца към деца, сега просто го виждаме. Най-бруталното е, че е заснето“, изтъкна тя.

И двамата специалисти са категорични, че е възможно компютърните игри и социалните мрежи да провокират в някаква степен агресия. „Има един много важен аспект на социалните мрежи и той е, че всеки човек там става медия. Той има трибуна, от която да се изкаже. Децата смятат, че там може да изявяват себе си. Има едно объркване на ценности. Героизмът и смелостта, които би трябвало да са едни коренно различни като проява ценности, в момента за тези деца са бой, насилие, унижаване на себеподобен“, изтъкна Влаева. Специалистът по ранно детско развитие смята, че точно зад тази възрастова група деца семействата и контролът липсват. „Училището не е институция, която трябва да научи децата ни само как да смятат и пишат. То е водещо, като институция, която да учи децата ни как да си взаимодействат“, уточни детският психолог.

Според Влаева всеки родител и учител трябва да обърне внимание и къде децата са виждали подобни „практики“ за саморазправа по каквито и да е теми. „Ние, възрастните, трябва да се променим. Ние сме модел. Говорим за едни младежи, които отдавна са се дистанцирали от родителите си“, добави Проданова. И двете са на мнение, че са нужни по-чести срещи с психолози в училище, както и специални часове. Психологът уточни, че трябва учителите да вземат по-активна роля, да се фокусират върху това как да общуват с децата.



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град