България

Начало | България | „Експрес“ – първият български самолет е полетял на днешния ден преди 102 години

„Експрес“ – първият български самолет е полетял на днешния ден преди 102 години

Аз детето | 2017-08-10

„Експрес“ – първият български самолет е полетял на днешния ден преди 102 години

През 1915 г. Асен Йорданов поставя началото на българското самолетостроене. На 10 август от летището в Божурище успешно полита първият наш аероплан, конструиран изцяло от Йорданов. Днес в САЩ го знаят като създателя на Боинг, а у нас почти никой не го помни.

Асен Йорданов е роден в София през 1896 г. Още като дете се пали по техниката, механиката и физиката. Баща му, който е инженер-изобретател, но си вади хляба като банкер, поощрява заниманията на своя син. Двамата заедно строят хвърчила. Резултатите не закъсняват. Юношата се превръща в сензация, когато през февруари 1912 година успява да полети във въздуха със собствен апарат. „Направеният от него планйор представлява проста и лека комбинация от системата на братя Райт и тази на Фарман. Апаратът е около 7 м дълъг и 1,20 м широк и тежи около 23 кг. Вчера той летя в продължение на около 12 минути“, пише в броя си от 16 февруари в. „Утро“.

Заедно с баща си Асен обикаля различни технически изложения и музеи в Италия, Швейцария и Франция. Изпратен е да учи в Гренобъл, но той постъпва в училището за пилоти на известния френски летец-конструктор Блерио в парижкото предградие Етан. По време на Балканската война Асен се завръща в София и постъпва като механик в аеропланното отделение край Свиленград, където има 26 нови аероплана, доставени от Франция, Русия, Германия и Италия. Оттук на 16 октомври 1912 г. излита знаменитият „Албатрос“, пилотиран от поручиците Радул Милков и Продан Таракчиев, които хвърлят гранати над Одринската крепост, което е и първата бомбардировка от самолет в света.

В аеропланното отделение Асен работи върху конструирането на първия български самолет „Експрес“, който завършва през лятото на 1915 г. След неговото изпитание специална комисия от Министерството на войната заключава: апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов – за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене. През Първата световна война младежът е приет в Школата за запасни офицери. 3 месеца по-късно постъпва в авиационното училище в Божурище, което завършва бързо с чин поручик и заминава на фронта. Във въздушното отделение в с. Удово е пилот на боен самолет, с който участва в десетки въздушни боеве. Според клаузите на Ньойския договор България обаче няма право на авиация.

През 1921 г. Американският аероклуб обявява конкурс за обиколка на земята със самолет, като за победителите е предвидена награда от 1 млн. долара. С финансова помощ от правителството на Стамболийски Асен Йорданов и Гаврил Стоянов заминават за САЩ. Конкурсът се проваля, но Йорданов остава зад океана. Там започва работа в конструкторското бюро на заводите за изтребители „Къртис“, по-късно е и летец-изпитател. Постепенно става централна фигура в концерна „Къртис“ и е назначен за главен конструктор на заводите. Едновременно е член на конструкторските екипи „Локхийлд“, „Дъглас“, „Боинг“ и „Пайпър“.

Популярността на Йорданов нараства, когато открива авиационно училище. За кратко време то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ. Йорданов е автор на многобройни трудове с огромна научна и практическа стойност. За него Нийл Армстронг, първият човек, стъпил на луната, пише: „От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация“. На 19 октомври 1967 г. световните информационни агенции съобщават: „Асен Йорданов – пионер на авиацията, летец-изтребител, авиоконструктор на „Боинг“ и „Дъглас“, почина на 71-годишна възраст.

По информация от Марица. бг

Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град