За учители

Начало | За учители | 9 особености на финландското образование, които го правят най-доброто и които можем и ние да използваме

9 особености на финландското образование, които го правят най-доброто и които можем и ние да използваме

Аз детето | 2022-02-15

9 особености на финландското образование, които го правят най-доброто и които можем и ние да използваме

Знаете ли, че учениците и учителите във Финландия закусват и обядват заедно. Така в малко по-неформална обстановка общуват, споделят и се сближават. И това е само началото! Ето още 9 особености, които можем да приложим и у нас, за да може и учители и ученици да се чувстват по-добре и да учат по-успешно.

1. Системата за оценяване във Финландия е с 10 точки, но до 3-ти клас във финландското училище няма оценки. От 3 до 7 – словесни оценки: от „посредствено“ до „отлично“. Само ученикът и родителите му знаят тези резултати. Там оценките не са най-важното,, те се използват за мотивиране на детето да усъвършенства знанията си и да коригира индивидуалната си учебна програма.

2. Индивидуален подход към всеки ученик. В един урок учениците могат да изпълняват задачи с различна сложност – в зависимост от това какво могат. Деца с различни физически и умствени способности учат заедно. Ако детето не се справя, учителите му организират индивидуални уроци. Освен това се преподават и други предмети, например родни езици за деца на имигранти. Смята се, че ученикът сам може да избере кое е по-полезно за него: когато не се интересува от урока, може да направи нещо свое – да чете книга или да шие.

3. Във финландските училища няма училищни униформи. Можете да отидете на уроци по всичко: няма изисквания за облекло. Като разбира се, децата са научени, че трябва все пак да се обличат прилично.

4. Децата не са длъжни да седят пред бюро или на чин. По време на урока те могат да седят на столове или директно на пода. При топло време уроците се провеждат на открито, на тревата в близост до училището или на специални пейки, изградени в амфитеатър.

5. Има много малко домашни задачи. Финландските учители смятат, че децата трябва да се отпуснат и да прекарват време с родителите си. Домашната работа отнема малко време и може да бъде много интересна: например в час по история може да бъдат помолени да интервюират баба, за да разберат какъв е бил животът преди 50 години и да открият разликите между това време и съвременния живот.

6. И изобщо няма изпити. Финландските учители казват: „Трябва да се подготвите или за живот, или за изпити. Ние избираме първото.“ Следователно във финландските училища няма изпити. Учителите могат да изберат да провеждат тест, но само стандартен тест на 16-годишна възраст, в края на гимназията, се счита за задължителен.

7. Във Финландия учат само това, което е полезно в живота. Основното нещо, на което децата се учат, е способността да се учат и да се адаптират към нов, постоянно променящ се свят. Не е нужно да се зубри нищо – там учат децата как да търсят в интернет необходимите им факти и как да проверяват източниците си.

8. Всички училища са еднакво добри. Във Финландия не е прието да се избира училище. Всеки отива в най-близкото до дома му. Няма „елитни“ училища, всички са еднакви: където и да живее детето, то има достъп до образователна институция с квалифицирани учители, качествени учебни материали.

9. В училището се провеждат партита с преспиване. Понякога децата взимат спални чували и остават в училище с учители за през нощта – гледат филми, играят игри, а сутрин ги нагостяват със сладолед. Е, как да не обичаш такова училище? Ние също не бихме искали да го напуснем – денем или нощем!



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град