За учители

Начало | За учители | 5 лесни начина, с които да помогнем на учениците да харесват математиката

5 лесни начина, с които да помогнем на учениците да харесват математиката

Аз детето | 2022-09-14

5 лесни начина, с които да помогнем на учениците да харесват математиката

Има ученици, които обичат математиката, но има и такива, които направо се страхуват от нея. Но защо е необходимо това? Тя не е страшна, няма да ги изяде, даже напротив, ако я учат с желание дори ще я разберат. Страхът от математика при детето затруднява изучаването на предмета, така че могат да възникнат големи пропуски в знанията. А това означава по-ниски оценки и невъзможност за избор на кариера в област, която изисква добри математически познания. А те не са никак малко. И не е само това!

Човек, който изпитва дискомфорт, когато се сблъсква с числа, графики и изчисления, смята, че е по-трудно да взема разумни финансови решения. Това състояние на повишена тревожност, свързано с математическите способности, изследователите идентифицират в специален тип тревожност. Проявява се под формата на напрежение, несигурност и страх, ако е необходимо да се изчисли нещо. Тя често е придружена от чисто физически симптоми: потни длани, ускорен пулс, буца в гърлото. Най-често от това страдат ученици, а тревожните мисли ограничават капацитета на работната памет при математическа тревожност, причинявайки състояние, което най-добре се описва с фразата „замръзване на мозъка“. Следователно учениците с високи нива на математическа тревожност често се справят по-зле. Математическата тревожност пречи на изучаването на ново съдържание по математика в ранното начално училище. А това само увеличава безпокойството, създавайки порочен кръг.

И тук идва ролята на преподавателите, от които се очаква да помогнат на учениците да преодолеят този страх възможно най-бързо. Предвид натовареното ежедневие на всеки учител ви предлагаме 5 лесни начина, с които да помогнете на децата да не стигат повече до такива състояния, а дори и да харесат математиката.

В идеалния случай трябва незабавно да формирате положително отношение към математиката у детето, като се започне от първи клас или дори по-рано. Ако математическото безпокойство вече се е появило, опитайте следното.

1. Контролирайте поведението си

Внимавайте да не подхранвате несъзнателно страха на учениците. Помислете как обикновено говорите за математика, как преподавате. Ако трябва директно обяснете, че не е толкова страшна, дори си „затворете очите“ един-два пъти за написването на някоя лоша оценка. Обяснете на детето, че ако се постарае повече, следващия път оценката ще е по-добра и то ще го направи.

2. Превърнете ученето в игра

Потърсете вълнуващи математически игри, предложете ги на детето за у дома или ако трябва изиграйте една-две с него, както и с целия клас. Дори и тези, които харесват математиката ще са очаровани от вас.

3. Използвайте приложения

Инсталирайте компютърни програми и приложения, които ви помагат да тренирате уменията си за извършване на различни математически операции. Предимството на приложенията е, че създават условия, в които детето да не се чувства осъдено за неуспехи.

4. Напомняйте на детето за успеха

Често казвайте на детето „браво“, дори и когато е било на път да реши задачата вярно, но някъде се е объркало леко. Това ще помогне за повишаване на самочувствието и промяна на отношението към предмета.

5. Записване на страха

Насърчете детето да напише страховете си за математиката на един лист. Според изследвания, това снижава тревожността и даже помага да се справя по-добре със задачите.

Вижте още:



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град