Начало | Космос | Защо Халеевата комета е наречена така?

Защо Халеевата комета е наречена така?

Аз детето | 2015-05-08

Защо Халеевата комета е наречена така?

На всеки 75 години един много специален член на Слънчевата система се доближава до Слънцето. Когато това стане, обикновено много учени, а и обикновени хора започват да се вълнуват, защото този член е така наречената Халеева комета – най-известната от всички комети.
Но кое е толкова специалното на тази комета?
Много други комети също се доближават до Слънцето, а след това отново се отдалечават в космоса по силно разтеглените си орбити, но за тях не може да се изчисли точно кога ще преминат близо до Земята и центъра на Слънчевата система. Халеевата комета е първата от този вид, за която може да се изчисли точната периодичност на преминаването й.
Първият човек, който прави това е английският астроном Едмънт Халей (1656-1742). Халеевата комета е „приятел“ и на друг велик учен – Исак Нютон (1642-1727), човекът, който пръв е открил законите на гравитацията.

Халей е използвал Нютоновите закони на гравитацията, за да изчисли орбитите на няколко комети, които е наблюдавал. Той наблюдавал тези комети през 1531, 1607 и 1682 година и открил, че всъщност са една и съща, а дори предсказал и следващото й появяване през 1758 година. Точно заради това тази комета била кръстена на него и днес я познаваме като Халеевата комета. Но кометата е била позната и на хората от миналото. Тя се наблюдава повече от 2000 години. Споменавана е и в китайски хроники, датиращи от около 240 г. пр. н. е.

Последните приближавания на кометата до Слънцето са през 1910 и 1986 година. При преминаването й през 1986 към нея са били изпратени пет космически сонди, за да я изследват. Това са сонди от Русия, Япония и Европейската общност. В програмата за изследване на Халеевата комета се включи и България чрез обсерваторията на връх Рожен. Халеевата комета е почти уникална сред кометите с това, че е едновременно голяма и активна, а и има добре дефинирана, правилна орбита.

Следващото й приближаване ще е през 2061 година.

Сладоледени космически комети