игри в дома
Няколко забавни игри за деца до 5 годинки, които ще помогнат за развитието на речта и задълбочаване на знанията за света
Повечето деца на 4–5 години вече говорят добре и активно попълват речника си, могат да броят до 10, могат да назовават цветове и форми и да разпознават прости рими. С помощта на игрите можете да помогнете на дете в предучилищна възраст да разшири познанията си за света, да научи нови думи и понятия, да развие логика, памет и внимание, да работи върху фините двигателни умения и точността на движенията. Събрахме няколко игри, които не изискват дълга подготовка, закупуване на специални устройства, приложения или рецепти. Повечето от тях могат да се извършват буквално в движение. Например по време на разходка, дълги пътувания или чакане на опашка.
Втората ни селекция е фокусирана върху развитието на речта и задълбочаване на знанията за света, може да се играе както семейно с мама, така и с приятелчета на детето с малко помощ от възрастните. Стават също и за детската градина!
1. Завършете изречението
Започнете изречение и оставете детето да го завърши. Ето няколко примера:
- Децата излязоха навън и ... (започнаха да играят).
- Петя пусна топката в реката и ... (тя извика, опита се да я вземе).
- Владимир взе молив и ... (нарисува влак).
2. Измисли история
Кажете няколко думи на детето си и го помолете да разкаже малка история с тях. Можете също да използвате картинки, като илюстрации за приказки или дори метафорични карти. Опитайте се да изберете думи, от които е доста лесно да създадете някакъв сюжет. Например „деца“, „сняг“, „кофа“, „морков“.
3. Измислете рима
Говорете прости думи на детето и го помолете да измисли рима. След като направи това, сменете ролите. Ако се справите добре, можете да отидете още по-далеч и да измислите четиристишия: вие композирате първите три реда, а детето последния. Най-вероятно ще бъде не само полезно, но и забавно.
4. Какво се случва
Помолете детето си да изброява неща, които са дълги, къси, определени цветове (като червено или зелено), люти, твърди, пикантни и т. н.
5. Кажи обратното
Предложете да си припомните думи, които са противоположни по значение: „горещо – студено“, „силно – слабо“, „гладко – грапаво“ и т. н. Можете да използвате топка, за да я хвърляте един към друг по време на отговорите.
6. Кой кой беше
Топката също е полезна за тази игра. Но може и без нея. Назовете на детето животно или предмет и го помолете да познае какво или чие име е било преди:
- кокошка – пиле;
- котка – коте;
- книгата е дърво;
- дъб – жълъд;
- дрехи – плат;
- памучен плат – растение.
7. Добри и лоши
Назовете на детето явление или събитие и му предложете да каже защо е добро. Когато задачата е изпълнена, помолете ги да помислят защо същото нещо може да е лошо. Ето няколко примера:
- Дъжд. Добре, защото той напоява земята, освежава града. Лошо е, защото се появяват локви и кал, можете да намокрите обувките си.
- Зима. добре, защото можете да правите снежни топки, да карате шейна, да празнувате Нова година. Лошо е, защото можете да измръзнете, трябва да се обличате дълго време.
- Бонбони. Добре, понеже са вкусни, можете да зарадвате приятелите си, ако ги споделите. Лошо, защото можете да развалите зъбите си, а ако ядете много сладко, ще ви заболи стомахът.