важните неща
Можело и у нас: представяме ви три страхотни български държавни училища в които всяко дете би искало да учи
Първият учебен звънец вече удари в над 2367 училища, а над 60 000 развълнувани деца влязоха в училище за първи път! Днес на този така прекрасен ден ние от Az-deteto.bg пък пожелаваме на всички учители и ученици повече ентусиазъм, защото там, прекрачвайки прага на училището, се крие един свят от невероятно интересно познание, който само чака да бъде открит! Стъпка по стъпка и книга по книга! И колкото повече всеки навлиза в него, толкова по-интересен става той! За още по-голямо вдъхновение и за да ви докажем, че у нас нещата също могат да стават, стига човек да прави нещата с желание и да им се отдава напълно, ще надникнем в три от най-прекрасните и вдъхновяващи български държавни училища.
Те са истинско вдъхновение и благодарение на старанието на своите директори, учениците ходят на училище с огромно желание. Такива училища предизвикват хубави емоции и вълнение, вместо напрежение и стрес и се надяваме да послужат за пример на всички. Пожелаваме си скоро у нас такива училища да са обикновена гледка, а не да ги представяме като нещо изключително!
Истински модерен „Хогуортс“ – за това се сещаме, когато погледнем в СУ „Христо Ботев“ във Враца. Средното училище е едно от най-старите в Северозападна България и е създадено още през 1822 година. Това обаче изобщо не означава, че е старо. Напротив, то е модерно, красиво и направо изглежда магическо. Това е резултат от всеотдайността на преподавателите и всички от училището, както и обичта с която директорът Виктор Кръстев се грижи за образователната институция. Той иска да достави на децата истинско удоволствие, да превърне училището от сграда с коридори и чинове в нещо в което децата ще влизат и учат с желание и с много усилия успява. Той и неговите подчинени непрекъснато печелят проекти за финансиране и така осигуряват на децата богата материална база. И ремонтират кабинетите много често, като това изобщо не пречи на учебния процес.
Даже напротив – прави го прекрасен, защото в резултат на това старание кабинетът по история е като истински исторически музей, по химия пък прилича на лаборатория, в която всички ученици не само учат, но могат да правят и истински експерименти. Кабинетът по география е така направен, че сякаш наистина те пренася в самото сърце на планетата. За всички останали предмети също има специално обособени стаи с необходимите пособия така че учениците не само да четат от учебниците, но да имат и истинска практика по предмета с най-новите пособия. Истинска красота!
Подобно старание и отдаденост е вложил и Иван Стоянов – директор на СУ „Христо Ботев“, но този път в Карнобат. В неговото училище децата не искат да си тръгват веднага след края на часовете, напротив – те остават колкото се може по-дълго и често прекарват дори свободното си време в училище. Но зад това желание не стои само обстановката в класните стаи. Тук директорът е направил и още нещо интересно: ученици и учители не общуват по типичния у нас начин – еднопосочно във вид на нареждания какво и как да научиш и какво ти е домашното. Тук идеите на децата биват чувани, защото всяка седмица директорът събира малки и големи в една стая и моли всеки един ученик да напише на лист какво му е харесало през тази седмица в училище и какво не. И какви идеи има за промени! След това събира всички преподаватели и заедно прочитат всяко едно листче. Накрая всяка основателна забележка се приема и се правят необходимите промени.
Друг съществен момент е, че в карнобатското училище не бягат от технологиите – напротив, използват ги активно, но не като средство, целящо да замени учителите, а като необходим инструмент, който подпомага и облекчава учебния процес, правейки го същевременно интересен и забавен. Например в кабинета по природни науки децата учат на таблети и с макети на човешкото тяло. По другите предмети също работят на мощни лаптопи, сами програмират и правят анимации. Много често през уикендите по желание децата могат да правят научни проекти по теми, които са им интересни и да ги представят пред преподавателите си и другите класове и... каква изненада – почти всички деца се включват с интерес и желание в съставянето на проекти и презентации. Като следствие от всичко това учениците учат с желание и постигат високи резултати.
Няма как да не се отбележи и още един прекрасен факт, който трогва. В училището учат две деца с увреждания, за които е изграден асансьор, с който да имат достъп до всички етажи. Нищо, че тези деца са само две от над 800 ученици. Защото преподаватели и директор отдавна са разбрали, че осигуряването на спокойствие, комфорт и внимание към всеки учащ е в основата на постигането на добри резултати. Асансьорът пък е построен с общи събрани средства от директор, учители и ученици!
Накрая, но не и на последно място по красота следва да споменем и ОУ „Никола Вапцаров“ в Берковица с директор Катя Василева. Тя се е постарала да направи учебното заведение приятно и невероятно красиво място. Сещате ли се за онези училища в чужбина, които гледаме на снимки в интернет или пък по филмите и често въздишаме по тях. Е, Катя Василева и екипът ѝ са се постарали това да стане реалност и у нас. Отново с помощта на много проекти и кандидатствания за различни фондове, както и събиране на лични средства училището е по-скоро като място за почивка и забавления, докато учиш, отколкото място за учене, където не можеш да се забавляваш. Цветни мебели, меки кресла за почивка, люлки, стени по които децата да рисуват с тебешир и още куп невероятни неща можеш да срещнеш в коридорите. На бас, че и на всеки възрастен няма да му се тръгва от работното място ако обстановката беше такава.
А когато децата поискали да имат животни, за които да се грижат, бил изграден терариум с игуани, риби, змия и папагали, за които класовете се редуват да поемат дежурство. Освен това на децата е предоставена рядката възможност да изучават предмети като бродерия, тъкане, грънчарство, архитектура, журналистика, рисуване на анимация и комикси, японски или корейски език – по желание, което оказва се е огромно. И в училището почти няма ученик, който да не се е записал за всичките предмети.
Снимки и материали от страниците във Facebook на представените училища и uspelite.bg