За родители
Как да забележите забавяне на фината моторика на детето
Когато едно дете не достигне етапите на своето развитие по отношение на ръчната сръчност или малките мускулни групи, се казва, че има забавяне на фината моторика. Търкалянето, ходенето и скачането са груби двигателни умения, докато взимането на малка играчка, поднасянето на пуканка до устата, закопчаването на якето или писането с молив са фини двигателни умения. Децата, които нямат фини двигателни умения, често се измъчват в училище и се разочароват, че не могат да правят това, което техните връстници могат. И ако не бъде решено, забавянето на фината моторика може да доведе до неприязън през целия живот към задачи с фина моторика – като писане – и може да повлияе на развитието на детето.
За щастие има много начини да забележите забавяне на фината моторика и много начини чрез които да се справите с проблема отрано, давайки страхотни възможности на вашето дете да управлява или да премине през забавянето на фината моторика, преди това да се превърне в голям проблем и да създаде много дистрес и за вас, и за детето.
Как да разберете дали детето ви има забавяне на фината моторика?
Фините двигателни умения включват различни задачи, като:
- Завъртане на молив в едната ръка, плъзгане на карта за игра от едната страна на ръката в другата.
- Писане, връзване на обувки, вземане на малък предмет с пръсти на същата ръка, която държи нещо в дланта.
- Навигиране с молив през лабиринт, кръгче на дума в пъзел с думи, оцветяване вътре в линиите.
- Рисуване на форми, букви, цифри.
Децата усвояват тези умения с различна скорост с напредване на възрастта и някои хора са по-сръчни от други с практика или поради естествени способности. Някои деца обаче компенсират или имат фини признаци за нарушения на подобни дейности. „Честа смяна на ръцете по време на задача (хранене, оцветяване)“ или „използване на цялата ръка за манипулиране на нещо малко (като мънисто)“ са признаци на забавяне на фината моторика при малко дете, казва Кейтлин Саншагрин, професионален терапевт, съосновател и собственик на Bright SpOT Pediatric Therapy.
За дете в училищна възраст често ще видите забавяне на фината моторика, което идва с чувство на неудовлетвореност или избягване на задачи. Саншагрин казва: „Понякога изглежда като избягване, когато трябва да изпълняват малки или фини двигателни задачи – особено писане или оцветяване.“ Когато например видите, че някое дете докато пише, упражнява твърде много или твърде малко натиск върху хартията.“ Децата, които правят това, се уморяват бързо, когато пишат, така че може да се оплакват от болки в ръцете. Децата със забавяне на фината моторика понякога са етикетирани като мързеливи. Ако детето ви има проблеми с учението, може би си струва да проверите дали има нещо физическо, което се случва с неговите фини двигателни умения.
Как да помогнете на детето си да се справи със забавянето на фината моторика?
Педиатрите препоръчват дейности, които децата харесват и които помагат за изграждането на техните фини двигателни умения. Саншагрин казва, че децата трябва да работят върху „силата на ръцете, силата на раменете, сръчността и манипулацията с ръцете“. Да им помогнете да направят това „може да бъде толкова лесно, колкото оцветяването на хартия (или картина, тебешир и т. н.), залепена на прозорец или стена.“ Част от обучението за подобряване на фините двигателни умения е нещо, което професионалните терапевти наричат „тежка работа“. Саншагрин казва, че обичайна дейност за развитие на фини двигателни умения е „криеница с малки предмети в Play-Doh“. Необходимостта да извадите мъниста или скъпоценни камъни изгражда сила в малките мускули на ръцете. Друга забавна дейност, която тя предлага, е да „залепите няколко екшън фигурки на стената или вратата и да играете на „спасяване“. Тя също така препоръчва готвене, особено ако можете да включите „тежка работа“, като например месене на хляб. Тя казва: „Има много блогове и уебсайтове, които предлагат начини да укрепите ръцете“, които включват дейности както за по-големи деца, така и за възрастни.
Ако добавянето на тези стратегии и предлагането на повече възможности за развитие на умения не работи, говорете с вашия педиатър.
Как да говорите с учителите за забавяне на фината моторика
Учителят на вашето дете може да има опит със забавянето на фината моторика, но може и да няма. Санчагрин предлага заедно със силните страни на вашето дете, „да говорите за техните области на растеж във връзка с това какви модификации могат да им помогнат да бъдат по-успешни и независими“. Селман казва, че някои прости модификации като наклонен чин или хартия с по-големи, по-дебели линии могат да помогнат. По отношение на ръкописното писане, за разлика от времето, когато бяхме деца, Селман казва: „Много училища в днешно време всъщност не предоставят директни инструкции за ръкописно писане, но вашето дете може наистина да се възползва от това.“ Тя казва, тъй като техническите инструменти се използват както за специални образователни адаптации, така и в класната стая около четвърти клас сега, „Накарайте детето си да се научи да пише до края на началното училище“.
Други състояния
Някои деца имат забавяне на фината моторика, но нямат никакви други проблеми. Те дори могат да превъзхождат останалите в грубата моторика или вербалните умения и въпреки това да изостават във фината моторика. Фините двигателни умения не са непременно сигнал, че детето ви има основно или допълнително заболяване, като ADHD или аутизъм, но не е необичайно невродивергентните деца да имат фини двигателни различия поради множество фактори. Ако е налице забавяне на фината моторика, Селман казва да помолите вашия педиатър да разгледа и „други области на функциониране, като академичен напредък, включително частта за писмено изразяване, а не само частта с почерка“, за да изключи други разлики в обучението като нарушения на четенето. Ако детето ви е диагностицирано с друго забавяне или състояние или ако подозирате, че фините двигателни умения може да са свързани с друга диагноза, попитайте вашия педиатър за съвет и потенциално насочване за допълнителна диагноза.