За родители
Как да накарате детето си да говори за виртуалния учебен ден и други подобни занимания
Ако изглеждаше, че децата нямат много какво да кажат за училищния си ден преди пандемията, не би трябвало да е изненадващо, че те не искат да обсъждат с вас своя ден сега. Преди те всъщност напускаха дома по пет дни в седмицата! По-рано те влизаха в различна структура, отделна от дома ви, кипяща от активност! Те ядяха обяд, който не сте правили, и са провеждали разговори, които не сте имали начин да чуете. Толкова много неща са им се случвали за един ден и въпреки това често според тях това, което се е случвало не заслужава повече от едно или две изречения и толкова.
А сега, като се има предвид, че дните им често се сливат в една безкрайна пандемична монотонност, има смисъл, ако не им се иска да деконструират целия си ден и да го обсъждат с вас. Но все пак трябва да се опитате да ги накарате да говорят – и ето няколко съвета с които да започнете.
Оставете лично пространство
Децата често са най-капризни веднага след училище. Малките деца прекарват целия ден, опитвайки се да бъдат добри и концентрирани и когато са готови с училището, са готови. Не е необичайно едно дете да има идеално добър ден в училище и след това да не иска да мисли повече за него 30 секунди след като влезе в колата ви или изключи електронното устройство. В крайна сметка вие сте тяхното безопасно пространство. Затова вместо веднага да го питате какво се е случило в училище, независимо дали е било онлайн или не, поговорете за нещо друго. Кажете какво мислите да направите за вечеря или пък споделете филма, който сте гледали и ще видите как детето ви изведнъж без дори и самите вие да се усетите, ще обърне разговора към училищния ден.
Не питайте как е минало училището, преди дори да са изключили своя лаптоп или таблет. Едва са извън изживяването; те все още не искат да говорят за това. Особено когато границите между работа, училище и почивка са толкова размити, оставете ги да се разделят малко от училището.
Не задавайте скучни въпроси
Ако попитате как е било училището, те ще ви кажат, че е добре. Ако попитате какво са научили, те ще кажат, че не са научили нищо. Задавайки скучен въпрос, очаквайте и скучен отговор. Вместо това попитайте детето за какво учат в часовете по история или дали тестът по математика е бил толкова труден, колкото са си мислели. В момента имате предимството да имате поне някаква представа за случващото се в тяхната „класна стая“, така че можете по-добре да приспособите въпросите си, за да ги накарате да говорят за нещо, което знаете, че им харесва, или дейност, в която сте ги виждали да участват.
Разкажете за вашия ден
Децата се учат да споделят за своя ден, като следват вашия пример. Така че говорете за собствената си работа около масата за вечеря, отначало детето ще се интересува само от вашата работа или пък ще се прави, че не ви чува, но не е така. То следи всичко внимателно и е въпрос на време да започне да споделя и за своя ден.