Vip интервю

Начало | Vip интервю | Цена Желязкова: могат ли децата да философстват

Цена Желязкова: могат ли децата да философстват

Аз детето | 2008-12-11

Цена Желязкова: могат ли децата да философстват

Цена Желязкова е на 26 години. В момента води заниманията “Философия с деца”. Завършила е Философски факултет, СУ “Св. Климент Охридски. Има бакалавърска и магистърска степен по Философия от същия университет. Докторант е по онтология в ИФИ към БАН.
Ето какво разказа тя за читателите на Аз-детето за философията с деца.

Разкажете ни за Философия с деца – къде и как провеждате занимания?


От началото на учебната година заедно с колегите от екипа на “Онтоидея” работим с деца в шест детски градини и едно начално училище. В градините децата са основно от третите и потготвителните групи. Там “Философия с деца” се практикува като една от допълнителните дейности, на които могат да се запишат децата. Във всяко занимание се обсъжда различна тема. На всяко дете му идва реда да предложи тема, която е интересна за него. То споделя какво е интересното и учудващото в тази тема, след това започва обсъждане. Обсъждането го правят децата от групата. Водещият заниманието им помага с въпроси, но това са винаги отворени въпроси. На децата се признава умението сами да откриват спецификите на избраната тема, осигурява се включването им в учебно-изследователска общност. Освен в диалог, всяко дете може да изрази мислите си и с други действия, в които се чувства комфортно – най-често това става с рисуване по темата. По време на рисуването продължава и обсъждането. Децата се чудят по изключително разнообразие от теми – например какво е силното, природното, странното, смешното, приятелското... Същественото в тези обсъждания е да се показва на децата, че всъщност те са тези, които измислят своите мисли, както и че могат заедно да напредват в мисленето.

Могат ли децата да философстват?

Най-краткият отговор е – да, могат. Но за да се каже в какво се състои това можене, трябва също да се каже какво се разбира като философстване. Ако то е най-напред свободното мислене, свободното изследване на всяка реалност, на начините, по които се развиват мисленето и човешките отношения, тогава поне за мен е трудно да се отрече, че всеки човек притежава способностите да извършва такива действия. А децата са хора, преди и за да бъдат всичко останало. И затова могат да философстват – защото философстването е едно от нещата, които дават определеност на човешкото.

При заниманията Ви децата ли задават въпроси или отговарят? Кое е по-трудно – да питаш или отговаряш?

В заниманията по философия всяко дете само прави избора дали да изобрети въпрос или да открие отговор. Общият контекст се получава през съвместното питане. Темата на дадено занимание е преди всичко тема за изследване, а въпросите и отговорите са различни начини да се напредва в изследването. Трудността е по-скоро в запазването на изследователска позиция. Тъкмо тук е насочена и основната част от грижата на водещия заниманието. Да питаш или да отговаряш може да бъде и трудно, и лесно. С децата внимаваме да е интересно и да си даваме сметка за това как се достига до определено питане или твърдение.

Ако желаете, бихте ли поставили философски въпрос пред децата-читатели на Az-deteto.com?

С удоволствие бих задала въпросите, с които започваме заниманията по философия с всички деца – “Какво те учудва? За какво предлагаш да помислим?”

Вашето пожелание към децата?

Да са здрави. И все така умни.

Коментари
1 коментар

Дияна Горнишка, 11 г.,

Публикувано на 15.12.2009

Някой деца са философи, но не всички.

Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град