За родители
Струва ли си да плащате на децата за добри оценки и домакинска работа?
Темата за финансовите стимули за децата преследва много родители. Някои смятат, че от ранна възраст е необходимо да се покаже, че парите могат да се получат само чрез работа, било то с честно изкарана отлична оценка или измит под. Други се опитват да предадат, че помагането в къщата и получаването на добри оценки си струва, за да се почувствате като активен член на семейството и да отидете в добър университет, а не заради „заплатата“ от родителите. И тогава няма как да не се попитате какво да направите?
Аргументи „за“
1. Работата трябва да бъде платена
Често възрастните обясняват решението си да плащат на дете с това, че ученето или чистенето е работа и има награда за това. Родителите могат например да разделят отговорностите на децата си в три категории. Първата е умения за самообслужване, като миене на зъбите или оправяне на леглото. Те не са платени. Във втората категория са задачи като бърсане на прах или миене на чинии. За тях децата ще получават „основна заплата“. Ако детето помага с нещо извън основните си задължения – например обича да полива растенията – то получава бонус.
2. Парите са бързо решение
Ако сте опитвали всичко, за да мотивирате детето си да учи или да помага в къщата, парите изглеждат като бърз и ефективен начин. И на първо време подобна мярка наистина ще даде резултат. Но ако материалните стимули станат единствената движеща сила, тогава трябва да помислите дали сте намерили толкова добър начин. Детето обича ли да получава знания? Приятно ли му е да помага на баба си просто така? Бъдете готови, че детето ви ще свикне с тази система по-бързо, отколкото вие можете да се насладите на нейната ефективност, и няма да иска да се откаже от нея.
3. Материалната мотивация е много ясна
Чистата къща и добрата позиция в бъдещето не са неща, които могат да мотивират детето. Друго нещо са парите. Те могат да се използват за плащане на джаджи, играчки и забавления тук и сега. Възниква пряка логическа верига: ако получите 6, получавате и банкнота за вашата касичка. Прибрахте ли играчките без напомняне? Ето още пари. И тук обаче е важно да се гарантира, че парите не се превръщат в единствената мотивация. Ако едно дете е по-притеснено не заради проблеми в училище, а поради това, че не получава награди, това е сигнал за тревога.
Аргументи „против“
1. Семейните отношения се заменят с пазарни
Децата също могат да се пазарят с вас. Да приемем, че сте обещали да купите на детето си нов телефон след успешно завършване на срока. Но вашият син или дъщеря смята по-скромните резултати за успех. Добре е, ако можете по някакъв начин да постигнете споразумение, в противен случай, по принцип, детето може напълно да пренебрегне обучението си. Същото е и с домакинските задължения. Когато например бъдат помолени да приберат съдовете, може да чуете: „Какво ще получа за това?“ Освен това, ако вместо искрена похвала дадете само пари на детето си, това може да изглежда като отплата. Не забравяйте колко е важна за децата вашата любов и одобрение, изразени в искрени мили думи и прегръдки, а не в парично изражение.
2. Наградите също се влияят от „инфлацията“
Като всяка валута, парите за помощ и добри оценки са склонни да се обезценяват. Бъдете готови, че един ден едно дете ще поиска не 30 лева, а 50. Ако откажете да увеличите „заплащането си“, ще се сблъскате с бунт или саботаж.
3. Изчезва желанието да правиш нещо само така
Когато започнете да плащате за помощ или оценки, помислете за момента, в който искате да спрете. За детето ще бъде много неприятно да загуби обичайния си източник на доходи и това може да повлияе на желанието да прави нещо без възнаграждение. Получаването на нови знания, храненето на котката, бърсане на прах – мотивацията за извършване на всички тези действия трябва да идва отвътре.
Методи за правилно финансово стимулиране
Ако сте претеглили всички аргументи и все пак сте решили да прибегнете до парите, използвайте ги разумно. По-долу са дадени съвети от доцент Макико Накамуро от университета Кейо, които тя споделя в книгата „Как да накараме детето си да се наслаждава на ученето?“
1. Помислете за успехите в настоящето, а не в бъдещето.
Думите, че доброто образование ще се отплати с годините, не съблазняват децата. По същия начин възрастните знаят, че би било добре да започнат да бягат редовно сутрин и след няколко месеца да станат по-здрави и по-издръжливи. Но дали това мотивира всички? Според Макико Никамуро сме склонни да преувеличаваме значението на печалбите, които ни очакват в близко бъдеще. Детето ще предпочете да получи по-малко, но по-рано. Ето защо, ако решите да го наградите за добри резултати в училище, трябва да го направите за успехите, които виждате сега. Това ще му донесе радост и удовлетворение, а и ще го мотивира да се старае още повече в бъдеще.
2. Награда за конкретни постижения
Кажете ясно на детето си каква е наградата и за какво се дължи. Вместо абстрактното „ако спреш да хвърляш играчки“, по-добре е да му кажете, че ще получава награди всяка събота, ако всичко в стаята му остане на мястото си цяла седмица. Макико Накамуро обяснява, че за детето е трудно да се придържа към план за действие, ако той не е конкретен. За да поддържате стаята си подредена през цялата седмица, можете да измислите контролен списък и да проверявате точка по точка дали всичко е чисто. За всеки ден, в който детето ви подрежда, подарете му стикер. В края на седмицата ги пребройте заедно и раздайте награда въз основа на определено число. Колкото повече „чисти“ дни, толкова по-голяма е наградата.
3. Използвайте правилните мерни единици
Накамуро в своята книга дава експеримент, в който кубчетата са използвани като награда. За учениците от средните и гимназиалните класове парите са били по-мотивиращ фактор, а за учениците от началните класове – кубчетата, въпреки че са много евтини. Важно е правилно да се изчисли в какъв еквивалент и количество да се възнагради детето в съответствие с неговата възраст и потребности. За децата от началното училище това могат да бъдат играчки или да отидете заедно в парка. За тийнейджърите това са пари, защото способността да вземат решения сами е важна за тях.
4. Свържете парите с работата
Някои плащат на децата да си мият зъбите или да почистят. Но възрастните не получават награди за същите действия – те трябва да работят за това. Следователно на децата трябва да се плаща само за условна „работа“, така че парите да се свързват с работа, а не с умения за самообслужване.
5. Обяснете как могат да се управляват парите и откъде идват
Можете да давате на детето си пари за джобни разходи, включително чрез награди за оценки или помощ в къщата, от начална училищна възраст. Играйте Monopoly или други финансови игри заедно. Кажете откъде получавате парите си и как ги управлявате. Можете също така да поканите децата да влагат пари в три касички: първата е за харчене, втората е за спестявания и третата е за благотворителност. По-добре е да научите детето си от ранна възраст да не живее от заплата до заплата. Независимо дали прибягвате до материални награди за деца, не забравяйте за нематериалните. Искрени думи „О, колко красиво рисуваш!“ или „Вече си толкова голям и независим, стегнал си раницата за училище без никакви напомняния!“ Детето определено ще го запомни. Да се чувстваш одобрен и обичан е важно на всяка възраст.