За учители
6 технологии, които ще променят образованието през следващите 4 години и които трябва да приемем!
Днес едно дете може да намери рядка книга в онлайн библиотека или да научи програмиране, докато живее в отдалечено село. И това е само малка част от всичко, с което съвременните технологии могат да помогнат за по-доброто образование на всички деца. И е нужно учителите и родителите да ги приемат. Даже да поискат да имат в училище, защото моментът, че интернет и новите технологии са само за чатене, забавление и гледане на смешни клипове с животни отдавна отмина. Сега новите технологии са чудесен помощник както на учителите, така и на самите деца за обучението им. Как и кои са те? Ето какви други образователни перспективи открива съвременният свят.
1. Изкуствен интелект и машинно обучение
Изкуственият интелект е най-бързо развиващия се сегмент в образованието. Използва се за създаване на гласови асистенти и интерактивни интерфейси в уроци. Изкуственият интелект също помага за персонализиране на образователния процес: всички хора учат с различна скорост и имат различни интереси, така че всеки се нуждае от специален подход. Например белгийските училища са въвели система, която идентифицира силните и слабите страни на ученика, открива пропуските в знанията и изготвя индивидуална програма. Системата трябва да запълни пропастта между учениците с висок и слаб напредък и да спести на учителите до 6 работни часа седмично. Машинното обучение може да се използва и за измерване на представянето на учениците. Разбира се, не говорим за факта, че системата ще оценява есета, но може да провери тестовете. Но все пак може да се създаде виртуален учител по английски език, който помага да се учат думи и да помага на децата да усвояват разбирането чрез слушане на чужд език.
2. Виртуална и разширена реалност
Вместо само да се чете и да се гледат изображения за Тадж Махал или Великата китайска стена, ученикът може просто да бъде „транспортиран“ дотам. Всичко благодарение на технологиите за виртуална реалност: те помагат на всеки да се почувства като активен участник в събития, за това дори не е нужно да напускате класната стая. Можете също така да се разхождате из виртуални музеи и безопасно да провеждате химически експерименти във виртуална лаборатория. Всичко, от което се нуждаете, е специална каска и ръкавици, които да ви помогнат да се потопите в света на компютрите.
Разширената реалност, за разлика от виртуалната реалност, просто добавя дигитални обекти към нашата среда. Ученик може да сканира страница от учебник и да види 3D модел на геометрична фигура на смартфон – това е много по-ясно от обикновената рисунка. Можете също така да насочите притурката към звездното небе – имената на планетите и съзвездията, попаднали в обектива, ще се появят на екрана.
3. Онлайн платформи и курсове
Съвременният свят клони към концепцията за продължаващо образование, която признава, че не цялото обучение се извършва в класната стая. През целия живот човек може да развива нови умения, например да учи готвене или публично говорене, да овладява нови технологии или чужди езици. Няма нужда да посещавате курсове три пъти седмично – можете да учите на онлайн платформи. Ако едно дете например иска да подобри английския си език, то освен училищни уроци, то може да гледа видеоклипове на чуждестранни блогъри в YouTube или да прави упражнения в езикови приложения. Дори фундаментално нови умения като способността за писане на код могат да бъдат научени онлайн.
На курсовете трябва сами да планирате натоварването и да го правите редовно. Следователно по пътя учениците могат да придобият други полезни умения – например да научат методите за управление на времето.
4. Приложения за микроучене
Микронаучаването е съвсем нова тенденция, генерирана от клип културата. Предполага се, че информацията се разделя на малки тематични блокове, които са по-лесно смилаеми. Вместо да прелиствате дебел учебник, можете да гледате петминутно видео, да слушате кратък подкаст. По игрив начин изучаването на нови неща може да бъде по-интересно, така че създателите на съдържание често добавят геймификация – например те присъждат точки за завършване на всеки урок. Можете дори да получите знания в TikTok, но има и отделни приложения, които са специализирани само в обучителни видеоклипове.
При създаване на съдържание се използва методът на интервали на повторение. Той предлага темите да бъдат разделени на лесно разбираеми части и те трябва да се повтарят на определен интервал между уроците. Всеки модул трябва да разкрива една мисъл и да бъде независим от други елементи. Просто казано, едночасовата лекция, нарязана на десетминутни парчета, не е микроучение. Дори краткото видео трябва да има ясна структура и да съдържа максимум информация.
5. 3D печат
Преди няколко десетилетия не можехме да си представим, че прототипно устройство може да бъде отпечатано слой по слой с помощта на оборудване за 3D моделиране. Тази технология става все по-достъпна днес. Използва се за отпечатване на части за механизми, за създаване на манекени от химически молекули, астрономически обекти и исторически артефакти. Използването на 3D печат в класната стая може да стимулира изследователския интерес и въображението на учениците. Например те могат да създадат 3D модел на робот и да програмират неговите действия, което е много по-интересно от просто закупуване на завършен артикул. В допълнение, такива проекти са добри в обучението на умения за работа в екип: децата трябва да се споразумеят как да реализират идея.
Можете да поставите 3D принтер в обикновена класна стая.
6. Интернет и джаджи
Днес децата могат да учат не само от хартиени учебници, но и чрез интернет. Ако имате нужда от рядка книга, за да подготвите есе, което не е в училищната библиотека, не е нужно да ходите никъде – ще бъде много по-бързо да го намерите в мрежата. Учителите могат да разнообразят уроците с образователни филми и презентации или да проверят знанията без стандарта „Извадете двойни листове“ – контролните могат лесно да бъдат заменени с онлайн тестове. Класическото образование може да се комбинира с дистанционен формат, което ще ви позволи да получите допълнителни знания навсякъде, дори ако ученикът живее в далеч или е болен.
Смартфонът може да се използва и за учене. Например удобно е да правите тестове по биология с него, за да проверите знанията, или да научите чужди думи, използвайки приложения. А интернет също ви позволява да търсите хора с подобни мисли по целия свят. Ако детето се интересува от математика, то може да обсъди решаването на проблеми не само със съученици, но и с връстници от САЩ или Германия.