Знаете ли кой е измислил емоджитата?
Чували ли сте някога някой да казва, че една снимка струва колкото хиляди думи? В началото може да изглежда като объркваща поговорка, но ако се замислите, ще се уверите, че има много смисъл. Поглеждали ли сте някога към стара снимка на себе си с приятели и членове на семейството? Спомените и емоциите, които една стара снимка може да предизвика, помагат да се обясни старата поговорка. Може дори да ви отнеме повече от хиляда думи, за да обобщите чувствата, които изпитвате от нея.
Всъщност една картина или всяко просто визуално изображение може да помогне да изразите чувства и емоции, които може да не сте в състояние да предадете адекватно само с думи. Ако някога сте общували с някого чрез имейл, текстово съобщение или някаква друга форма на електронни съобщения, тогава знаете, че само думите невинаги ви позволяват да общувате ефективно. За щастие нашите компютри и смартфони днес са пълни с всякакви прости изображения, които можем да вмъкнем в съобщения, за да ни помогнат да общуваме по-пълноценно. Наричаме ги емотикони и на днешните деца може да им е трудно да си представят време, когато хората трябваше да си кореспондират без емотикони.
Вярно е обаче. Дори в края на 90-те години трябваше да разчитаме предимно на писмен текст, за да общуваме с другите през интернет. Можете ли да си представите? За щастие всичко това се промени през 1998 г., когато японец на име Шигетака Курита изобрети емотиконите. Курита е работил за NTT DoCoMo, голяма японска компания за мобилни комуникации. Той бил част от екип, натоварен със задачата да разработи първата мобилна интернет система на компанията. Тяхната система ограничава потребителите до 250 знака в съобщенията, така че Курита смята, че емотиконите ще позволят на потребителите да комуникират по-ефективно, като използват по-малко данни.
Първият набор от емотикони съдържал 176 много прости изображения с размери 12 на 12 пиксела, които изразявали различни емоции и идеи, включително емотикони за неща като времето, храни, напитки, чувства и настроения. Курита се вдъхновява от японските комикси (манга) и логографските китайски йероглифи, използвани в съвременната японска писмена система (канджи).
Думата emoji буквално означава „картина“ (и) „характер“ (moji). Емоджитата са различни от емотиконите. Емотиконите имат подобна цел, но са съставени с помощта на обикновени знаци. Например можете да създадете усмихнато лице, като използвате двоеточие, тире и дясна скоба: :-). Като си представяте, че трябва да се завърти на 90 градуса по посока на часовниковата стрелка. Емоджитата, от друга страна, са действителни снимки или икони. Емоджитата на Курита веднага станали голям хит в Япония и били приети и от други японски технологични компании. Отнема им обаче известно време да се разпространят в други технологични платформи в други страни.
Популярността на емоджитата в Съединените щати се дължи до голяма степен на включването им от Apple в своята операционна система iOS в края на 2000-те години. Емоджитата наистина станаха популярни по целия свят през 2010 г., когато бяха стандартизирани от Unicode, който е универсалният стандарт за електронна комуникация, базиран на знаци. Стандартизацията означава, че технологичните компании, като Microsoft, Google, Twitter и Facebook, могат да разработят свои собствени емотикони, които могат да бъдат разпознавани независимо от операционната система.
Вижте още: