За родители
Задачата ни е да научим детето при проблем да се обръща към нас, казват психолози
Проучване показва, че България е сред челните 10 от изследваните 43 страни, засегнати от проблема с училищния тормоз. За две години са регистрирани над 8 хиляди случая на тормоз и насилие. Над 80 процента от българските училища са подавали поне един сигнал за тормоз над дете. Не трябва да работим само един ден в годината. Това каза в интервю за БНР Младен Владимиров, кризисен психолог, по повод днешния Ден на розовата фланелка, посветен на борбата срещу тормоза в училище.
„Работим на парче, реактивно, нямаме цялостна визия за това какво е училищният тормоз. Трябва да се направи цялостен преглед, защото училищата са различни и възрастите са различни. Това не е решение от типа „преди употреба прочети листовката“. Тормозът има тежки последици върху преживяванията на детето жертва. То се изолира, показва широк спектър от поведенчески прояви, може да стане раздразнително, отказва да ходи на училище“, обясни психологът и допълни: „Нашата задача като възрастни е да научим децата да се обръщат към нас“.
„Във всички тези случаи има общи моменти: дисбаланс на силите, ясно намерение да се навреди на жертвата и системност. Трябва да покажем какви видове роли има в акта на тормоз. Много важна е ролята на свидетелите, които гледат и се забавляват. Трябва да работим с групата от деца, които да могат да спират това или да ни търсят нас. Те трябва да се превърнат в помагачи на жертвата“, подчерта Владимиров. „Психолозите в училище се увеличават, има целево финансиране, но един човек не може да направи промяната. В системата трябва да влязат всички“, каза още Младен Владимиров.
Анонимно , 10 г.,
Публикувано на 07.04.2024
Мен ме наричат крадла