новини детски
Учебната година най-вероятно ще започне присъствено за всички класове и ученици
Учебната година ще започне присъствено за всички класове и ученици. Това решение е било взето на заседание на Отрасловия съвет към МОН, съобщи във фейсбук профила си председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на 119-то училище в столицата Диян Стаматов. Пред в. „Сега“ Стаматов посочи, че учебните занимания ще започнат в реална учебна среда, но с предварително начертан план за готовност за реакция при възникване на COVID-19. Ще бъде предложена широка рамка за действие, а всяко училище трябва да си има работен план за реакция при евентуално установяване на заразен с коронавирус учител или ученик.
Досега все още не беше ясно как ще започне учебната година. Изявленията на просветния министър Красимир Вълчев бяха в посока на това, че присъственото обучение е най-доброто за учениците и че ще се направи всичко възможно на 15-и септември те да бъдат в класните стаи с учителите си. И самият министър, и екипът му обаче се застраховаха, че решението за това ще бъде взето непосредствено преди първия учебен ден, в зависимост от ситуацията с коронавируса в страната. Няколко пъти бе съобщено и че се обмислят три сценария за старт на учебната година – тя да започне присъствено за всички ученици и учители, да започне така, както приключи миналата учебна година – изцяло онлайн и трети, компромисен вариант, при който ще се редуват дистанционни и присъствени часове.
Особено притеснени от последните две опции бяха родителите на първокласници, които се опасяват от трудна адаптация на децата си към ученето, които все още нямат изградени навици за това. Още едно решение е било взето на Отраслов съвет в МОН. Става дума за атестацията на педагогическите специалисти, която трябваше да се проведе за първи път тази година според новия училищен закон. Заради ситуацията с коронавируса тя ще бъде отложена и обвързана с инспектирането, но не по-рано от 2021/22 година, гласи решението на министерство, синдикати и работодатели в училищната система. По думите на Стаматов ще бъде предложено да се направи промяна в наредба 15, според която атестирането ще се провежда след проведено инспектиране в образователната институция. Атестацията на учителите и директорите, на която вече трябва да минават всички педагози на всеки 4 години, трябваше да се проведе за първи път през октомври-ноември 2020 г.
Основната й цел е да покаже реално кой как се справя със задълженията си и в крайна сметка да доведе до подобряване на качеството на образованието у нас и до заплащане според резултатите. Въпреки че за промяната се знае от 2016 г., много директори и учители в началото на тази учебна година не бяха наясно какво точно ги очаква, а някои дори не знаеха как да напишат портфолиото си, по което ще бъдат оценявани. МОН пък няколко пъти преправя атестационната карта с различните критерии, от която също в голяма степен ще зависи оценката на близо 90-те хиляди педагози в страната.
Причината за отлагането на атестирането, разбира се, е коронавирусът. Но е важно да се отбележи, че при атестация учителите по принцип няма да се изправят физически пред своите оценители (комисия в училището от педагози и външни експерти), тъй като оценяването им на практика ще е по документи – представеното от тях портфолио и атестационната карта.
Прочетете още: