За учители

Начало | За учители | Министерството на образованието прие спешни мерки за справяне с агресията в училище

Министерството на образованието прие спешни мерки за справяне с агресията в училище

Аз детето | 2017-04-10

Министерството на образованието прие спешни мерки за справяне с агресията в училище

До края на тази година ще трябва да влязат в сила 12 конкретни мерки от изготвения от Министерството на образованието междуинституционален план за действие за превенция на агресията и засилване на сигурността в училищата. Документът, представен днес от министъра на образованието Николай Денков, съдържа още 10 мерки, които трябва да влязат в сила до края на 2018 г., има и постоянни, уточняват от просветното ведомство.

Документът предвижда до края на юни 2017 г. да бъде изготвен проект за изменение и допълнение на наредбата на Министерството на здравеопазването за здравните кабинети в училищата. В него ще бъдат предвидени варианти за осигуряване на медицинско обслужване във всяко училище. Там, където няма медицински лица, това ще става чрез спешната помощ или чрез близки до училищата и детските градини лечебни заведения. До края на май 2017 г. ще бъде създадена система за взаимодействие между учителите и личните лекари на техните ученици. В същия срок педагогическите специалисти в детските градини и училищата ще преминат през инструктаж за задължително консултиране и координация на действията с медицинско лице в случай на инцидент. По тези задачи ще работят заедно регионалните управления на образованието, регионалните здравни инспекции и директорите на училищата. Учители и ученици ще получат практически насоки за действията в случай на инцидент, насилие или при друга критична ситуация. На детските градини и училищата ще бъде предоставена информация за доставчици на социални услуги за деца, които при нужда могат да бъдат използвани. Ще бъдат популяризирани също добри практики за работа с родители, които отказват да сътрудничат на училището. На видно място във всяко училище ще бъдат поставени плакати, които популяризират националната телефонна линия за деца 116 111.

В различните форми на превенцията срещу насилието учителите ще могат да включват по-големите ученици. На принципа „връстници обучават връстници“ пък децата ще разясняват на съучениците си правата им на закрила срещу насилие. Предвидени са ролеви игри и беседи, както и открити уроци с участието на родителите.

Новата учебна 2017/2018 година ще започне с преработен държавен образователен стандарт за приобщаващото образование. В него ще бъдат включени правила за координация при превенция на агресията и за работа с родителите, ще се облекчи административната тежест за учителите. До края на 2018 година трябва да бъдат осигурени необходимите средства за медицинско обслужване на всяко училище. За всяко дете независимо от големината на училището ще бъде осигурен и достъп до психолог или педагогически съветник. На областно ниво ще има определени психолози, които да работят по превенция на насилието. За да се подсигурят такива специалисти във всяко училище, ще са необходими около 17 млн. лв., които да бъдат заложени в бюджета за догодина, уточни министър Денков.

Учителите също така ще преминат обучения по оказване на първа помощ на ученици, както и за работа с деца, които имат емоционални и поведенчески проблеми. Те ще бъдат обучени как да се борят и с агресията и кибертормоза. В тази битка ще бъдат привлечени и обществените съвети на училищата. Ще се работи и за засилване на мрежата за извънкласни занимания, като надеждата е до края на 2018 г. всички ученици да са включени в такива със средства от бюджета, обяви Денков. В борбата срещу насилието между децата и учениците ще бъдат привлечени и медиите. На тях и на Съвета за електронни медии се разчита за популяризиране на детските права, както и на добрия опит за справяне с агресията.

Според министър Денков агресията в училищата няма как да се пребори, докато децата не започнат да виждат по-добри примери в обкръжението си. По думите на министъра и на представителите на здравните служби и Агенцията за закрила на детето при представянето на плана не може деца да се стигматизират като проблемни, предвид че това са все още развиващи се характери, които виждат прекалено много примери на агресия сред родителите си и възрастните.

Вторият проблем е, че няма една институция, която да отговаря за превенция на агресията в училищата, а в момента това е сложна междуинституционална тема, посочи Денков. Планът, който спешно изготви министерството на образованието след трагедията в столичното 52-ро училище може да проработи само ако всички ангажирани администрации се заемат веднага със задачите си, коментира служебният министър. В плана за действие е предвидено провеждане на дълбочинно изследване на законодателството, на връзките между семейството, училището и социалните служби, за да се установи откъде точно идват вредните влияния върху децата. Проучването ще бъде проведено съвместно с омбудсмана, Държавната агенция за закрила на децата, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на образованието и науката, Агенцията за социално подпомагане и УНИЦЕФ.

Вижте още:
Три интересни игри срещу тормоза в училище



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град