Бакърджийството – невероятният занаят на траките
Не сме сигурни дали ще ви привлечем с това заглавие, но горещо ви препоръчваме да прочетете следващите редове. Това е интересен занаят, който е и много важен, от него е тръгнало всичко и... просто четете надолу и ще разберете за какво говорим. Вековното развитие на българския народ ясно проличава в неговото майсторство. Ще ви разкрием уменията и таланта на българина в един особен вид изкуство, който и до ден-днешен носи духа на отминалите времена. Ще ви разкажем за чудеса, които навремето хората са творили със собствените си ръце, израствали са от обикновени чираци до калфи, докато не са се превърнали в истински майстори.
Медникарството (или бакърджийството) е занаят, познат по нашите земи още от времето на древните траки, за които се смята, че са били прочути майстори на медта. То среща своя разцвет през Възраждането, когато в България се оформят множество бакърджийски центрове (Велико Търново, София, Шумен, Пловдив, Прилеп и Устово), а медните съдове започват да заемат важно място във всекидневието на българина. Тогава се обучават и едни от най-добрите майстори, оставили в наследство красиво изработени съдове, които и до днес будят възхищение у нас. Медникарството се специализира в изработката на домашни съдове и църковна утвар или по-конкретно в тяхното профилиране. Това се дължи на ковкостта на медта и нейната висока топлопроводимост. Бакърджийството, както и повечето занаяти, се е предавало през поколенията, което допринесло за запазване на многогодишните му традиции. По-важни медникарски сечива, които си заслужава да познавате, са: мях, мулия, циция, дървени чукове, железни чукове, магаре, калеми и други. Що се отнася до материалите, в най-старо време майсторите сами са леели медните листове, от които са изработвали съдовете, но по-късно започнал внос от Цариград. От тези листове се правят всички части на съда и впоследствие те се събират в едно цяло. Следва и дооформянето, което често се е преплитало и с украсата. В противен случай бакърджията украсявал своето произведение едва най-накрая – предпочитан метод било продължителното нагряване и начукване на медта с различни чукове, но понякога се използвало шило или киселина.
Османското иго несъмнено оставя своите следи върху медникарството, които се изразяват в изобразените форми и релефи. Въпреки това отличителна черта на българското бакърджийство е неговата функционалност – прости традиционни орнаменти, разположени симетрично спрямо центъра на съда, или с други думи практичността на изделието надделявала над художествената му стойност. Бакърджиите изработвали над тридесет вида битови и ритуални съдове, между които били сахани (днешните им заместители са чиниите и супниците), свещници, чашки, джезвета, гюмове (съдове с високи гърла, използвани за съхранението на течности) и, разбира се, казани (използвани в абаджийството, бояджийството и по-късно в производството на ракия и розово масло). В миналото медните съдове постепенно се наложили като предпочитан сватбен подарък, защото се смятало, че те носили на младото семейство послание за топлота и уют. Също така българите вярвали, че в медни джезвета се приготвя най-вкусното кафе, а греяната ракия в меден съд е ненадмината по своя вкус и ухание.
По-известните имена в бакърджийството са тези на потомствените майстори-медникари Тотеви, както и на Петър Бкърджи, Ангел Пенков и много други. В днешно време занаятът постепенно залязва, заради това, че ръчно изработените съдове са изместени от промишлените такива. Въпреки това съвременните майстори се стремят да запазят многовековните традиции и духа на миналото, изработвайки същите съдове със съвременни инструменти и материали.
Източник на информация: bulgarianhistory.org, снимки: triciaannemitchell.com
Моника Дишкова, 10 го г.,
Публикувано на 13.05.2021
Много точна и интересна информация!