Технологии и гейминг
Знаете ли какво е виртуална реалност?
Виртуална реалност или накратко VR е най-новата модерна дума в прекрасния и необятен свят на технологиите. Не се заблуждавайте, че това е някоя съвсем нова технология, защото изобщо не е. С десетилетия VR така и не е успявала да оправдае високите очаквания, с които е била натоварена, а пътят ѝ досега включва редица неуспешни и много тромави игри, както и провалили се устройства. От много години насам постоянно изглежда, че технологията е точно зад ъгъла, но тя така и не се появяваше. Едва към края на 2016 година нещата най-после се променят и VR устройствата, рекламирани от няколко години, най-сетне се появиха на пазара, макар и все още да са по-скоро в начален етап от развитието си.
На 28-ми март 2016 година излиза и така дългоочакваната платформа Oculus Rift, която изглежда като технология, взета директно от бъдещето. Тя прави невъзможното възможно и създава илюзията, че сте някъде другаде – чрез своята 3D визия, сензорите за улавяне на движение и графиката, позволяваща да изследвате увлекателни дигитални светове. Да не говорим, че вече можете и да играете компютърни игри така, все едно сте в самата игра! Ето това накратко е виртуалната реалност. Но ние знаем, че вие сте далеч по-любопитни от това, затова сме ви приготвили още няколко интересни абзаца по този въпрос. Така че не спирайте да четете!
Както вече разбрахте виртуалната реалност е така направена, че да ви кара да се почувствате и психически и физически някъде другаде, макар да не сте там физически. Това става благодарение на специални очила и няколко други устройства, чрез които можете да виждате повече от света, в който искате да се намирате в момента.
Сега ако се чудите кой е този толкова умен човек, създал такова невероятно изобретение ще ви кажем и ще се изненадате! Името му е Палмър Лъки, който допреди няколко години е бил обикновено хлапе, обичащо игрите и искащо да стане професионален геймър. Палмър прекарвал много от свободните си часове в гаража на родителите си правейки си експерименти с различни видове електроника. Поощряван от майка си Джули, той станал геймър фанатик, но дарбата му да изобретява го подтиквала не просто да играе игри, но и да сглобява и тества устройства, да прави проби с лазери... Той сам сглобил компютър на стойност десетки хиляди долари, а пакостите в юношеските му години са изцяло инженерни злополуки: като случая, в който си нанесъл перманентно сляпо петно на ретината с лазер, или многобройните токови инциденти.
„Като погледна назад, чудо е, че не съм умрял“, спомня си той. Въпреки лудите си дейности още 16-годишен Лъки успял да събере 36 хил. долара с поправяне на айфони и с тях построил ултимативното гейминг съоръжение, идеално за виртуална реалност. Изглежда геният му е в осъзнаването, че основните неща за виртуална реалност – като мощни процесори и софтуер за отчитане на движението – вече съществуват. Той просто събрал необходимите части и ги обединил в нещо ново. Лъки разглобил по-стари VR устройства и внесъл подобрения по тях. Началните тестове го карали да се чувства зле, тъй като технологията отчитала движението на главата с твърде голямо закъснение. В крайна сметка обаче той успял да направи устройство, което е евтино, бързо и наистина работи.
Изобретението му бързо е оценено като по-добро от съществуващите до момента алтернативи. Решаващата подкрепа за Палмър идва от Джон Кармак, голямо име в гейминг средите и създател на незабравими видеоигри като Doom и Quake. През 2012 г. той осигурява големия пробив на Лъки, като показва изобретението му на най-голямото гейминг изложение в Лос Анджелис. След това в рамките на месец Лъки успява да събере над 2 млн.долара в платформата за споделено финансиране Kickstarter и да основе компанията Oculus с трима свои приятели.
Днес, няколко години по-късно, не само технологиите, но и потребителите явно са готови за следващата голяма стъпка напред и в резултат буквално за една нощ виртуалната реалност придоби съвсем материални измерения и се превърна от теоретична концепция в масов продукт. В серия продукти всъщност, всеки от които предлага своя интерпретация по темата, но като цяло се стреми към една основна, обща цел: създаване на колкото може по-реалистична, триизмерна, 360-градусова симулация на различни вълшебни светове чрез компютърни средства.
Снимки: pixabay.com
Вижте още:
Какво са холограмите?