За учители
За спокойни и съсредоточени ученици: 5 тайни на обучение от известни невропсихолози
Всеки учител много добре знае, че за да може едно дете да запомни каквото и да е от урока, трябва да слуша внимателно. Това от своя страна означава, че трябва да е спокойно и да не се разсейва, което е трудно при всяко дете. Все пак те се вълнуват от толкова много неща и запомнянето на факти, години от историята и други подобни неща не е сред техните приоритети. Въпреки това от учителите се изисква да успеят да накарат своите ученици да са послушни и често думите не работят. Тогава какво можете да направите? Ученият в областта на невронауките, проф. Татяна Черниговская казва, че обучението може лесно и неусетно за децата да се улесни с няколко 5 невропсихологически трика, които учителите могат да изпълнят сами или пък да предложат на родителите. При това те могат да помогнат дори и на възрастните!
1. Уроци по музика – колкото по-рано, толкова по-добре
Когато детето учи музика, то започва да забелязва повече подробности, да се концентрира по-добре, да научава да прави разлика между звуците и продължителността им, както и тази на паузите и най-вече – паметта му се подобрява. Музикалните упражнения имат силно влияние върху развитието на мозъка: основните области, които се занимават с обработката на музика, са в непосредствена близост до областите, отговорни за развитието на речта. Това разбира се е съвет за родителите, а пък учителите могат просто да започват урока с малко музика, според проф. Татяна Черниговская слушането на класическа или инструментална музика ще направи учениците по-умни, по-щастливи и по-продуктивни.
2. Честите почивки и сънят са най-добрите помощници в помненето на информация
Свикнали сме да вярваме, че обучението трябва да се извършва само на чина и през това време по никакъв начин детето не трябва да се разсейва дори и за минутка. Но всъщност разсейването, под формата на чести кратки почивки и сънят изобщо не нарушават учебния процес, а помагат. Затова посъветвайте вашите ученици, че най-лесно ще запомнят материала като учат преди сън, и не забравяйте често да прекъсвате като просто им разказвате кратка смешка или ги попитате как се чувстват в момента. В края на краищата, за да може информацията да попадне в дългосрочната памет, е необходимо време и определени химични процеси, които се случват в тялото, само когато е в състояние на сън или когато си почива.
3. Движението помага за ученето, а не пречи
Когато иска да запомни нещо за мозъка няма никакво значение дали седиш на масата, лежиш на диван или ходиш в парк: главното е да се чувстваш удобно. Движението е много полезно в учебния процес: по този начин тялото помни по-добре информацията. Изследванията показват, че движението всъщност подобрява паметта и по принцип има положителен ефект върху мозъчната активност. Затова съветът на проф. Татяна Черниговская е да не правите забележки на децата, когато стават от чина, напротив даже би било добре ако вместо това ги извеждате дори и навън и провеждате уроците си в двора на училището или ако времето не го позволява им разрешавате да се движат от време на време из класната стая. Така те ще са по-спокойни и ще учат далеч по-добре.
4. Децата не трябва да се боят от грешките
За да изследват свободно и напълно света и да се изразяват правилно, децата не трябва да се страхуват от грешки. Постоянният контрол, който като родители и учители упражняваме върху учениците им внушава страх да не направят нещо погрешно, което не ги учи на нищо. Напротив – това намалява възможностите на децата, пречи им да постигнат успех и да получат радост от новите знания, които придобиват. „Непрекъснатото напрежение от факта, че нямат време, че нещо не работи, че отново могат да сгрешат, че нищо не излиза – това е най-лошото нещо, което можете да внушите на децата.“ – казва Татяна Черниговская.
5. Момичетата и момчетата учат различно
Нещо, което всеки учител трябва да има предвид: момчетата трябва да участват в активна работа по време на часовете: за тях е много трудно да стоят спокойни и на едно място. Те се нуждаят от повече свобода и пространство. Също така е много важно да говорите с тях накратко и конкретно, да организирате повече състезания, да задавате по-реалистични задачи и да давате възможно най-малко скучни задачи по писане. Момчетата имат много повече нужда от похвала за усилията си. За момичетата пък груповата работа, комуникацията, емоциите и способността да се помогне на учителя са важни. Не се страхувайте да им позволите да приемат „контролиран риск“: за момичетата е важно да се научат как да се справят с грешките. Те обичат топлината и ярките цветове – добре е, ако класната стая е в такива цветове.