любопитно
Спете достатъчно и спете следобед и така ще бъдете по-щастливи и по-успешни в училище
Искате ли да подобрите успеха си в училище с цели 8%, при това без да променяте навиците си за учене или да залягате повече над учебниците? Ще си кажете, че такова нещо не е възможно, но много ще сгрешите. Според ново изследване на учените от университетите на Пенсилвания и Калифорния, публикувано в списанието SLEEP Oxford academic, учениците, които спят по 8 часа всяка нощ, както и отделят 1-2 часа за следобеден сън са много по-щастливи и подобряват успеха си в училище. При това има и солидни доказателства: 3 000 деца са участвали в проучването, което разкрило връзката между следобедния сън и по-доброто настроение, концентрацията, по-малко поведенчески проблеми и по-високо IQ.
Недостатъчният сън и дневната сънливост са изненадващо широко разпространени, като сънливостта засяга до 20% от децата, казва водещият автор на изследването Дзянхун Лиу, професор от Университета на Пенсилвания. Още повече, негативните поведенчески, емоционални и физически ефекти на недоспиването отдавна са известни, но повечето предишни изследвания се фокусират върху предучилищната и още по-ранна възраст. Това е донякъде и защото на много места, както в САЩ, следобедният сън не се практикува, когато децата пораснат малко. В Китай обаче практиката на дневния сън е част от ежедневието в началното и средното училище, а дори и при възрастните. Така че Лиу и Рейн, заедно с биостатистика Жуей Фън и експерта по съня Сара Медник, се обръщат към китайските си колеги от организацията Jintan Cohort Study, създадена през 2004 г., за да изследва развитието на децата през юношеството.
За всяко от 3 хилядите деца, учените събират данни за честотата и продължителността на дневния сън в периода между 4-ти и 6-ти клас, както и психологически показатели като издръжливост и щастие, и физически като индекс на телесната маса и нива на кръвна захар, когато достигат 6-ти клас. За всяко дете, изследователите събират и оценки на поведението и успех в училище, направени от учителите. След това се изследва връзката между резултатите и съня, според пола, възрастта, местоположението на училището, нивото на образованост на родителите и часовете нощен сън. Накрая след хилядите наблюдения и проучвания се доказало, че колкото повече спят учениците през деня, толкова по-добре това се отразява на много от тези критерии.
„Следобедният сън може лесно да се въведе и не струва нищо“, смята Лиу, особено ако е придружен с по-лека програма в края на деня, за да не се губи от времето за обучение. „Не само това ще помогне на децата, но ще отнеме и от времето, което те прекарват пред екраните, което е свързано с редица разнопосочни резултати.“ – добавя той.