Съвременното училище – проблемът със заетостта на учениците
Един от големите проблеми, които занимават специалистите по образованието в почти всички страни е заетостта на учениците и разпределението на учебната програма.
В Турция например бюджетът за образованието представлява 8, 5% от държавния бюджет, което е пет пъти по-малко от военния бюджет. Заради липсата на средства и съответно на преподаватели и достатъчно класни стаи по-голямата част от училищата работят на две смени, но това обаче означава, че две деца от един клас се налага да ходят на училище по различно време – или сутрин от 7, 30 до 12, 30 или след обед от 13 до 17, 30. В някои турски училища в районите с гъсто население е въведен трисменен учебен режим.
Това означава, че учениците от първата смяна идват в 6, 30 часа, за да приключат до 11, 30, а третата смяна започва в 16, 30 и приключва в 21 часа. Това е и една от причините за бума в областта на частното образование за тези, които имат възможност. По принцип в държавните училища е предвидено класовете да имат средно по 35 ученици, но в момента броят им достига 85, а понякога и до 110! Преподавателите се оплакват, че дори през зимата прозорците трябва да са отворени, защото става прекалено задушно.
Дълго време соченият за пример германски модел – посещаване на училище единствено преди обед – е обект в последно време на многобройни критики. От една страна недоволстват родителите, за които е доста трудно да уплътняват значителното свободно време на децата си, а от друга наскоро проведено проучване извади наяве слабата подготовка на учениците.
В Германия учениците от началните училища свършват часовете в 12 часа, а по-големите им съученици в 14 часа, което е много неудобно за повечето семейства.
Единственото разрешение е работа на половин работен ден и то сутринта. Според проучванията 60% от германските родители се обявяват за промяна на неудобния училищен ритъм и в крайна сметка правителството реши да се заеме с проблема, въпреки че не влиза в неговите задължения, тъй като по принцип се управлява от местните власти на всяка провинция. Берлин реши да лансира програма на стойност 4 милиарда евро, в рамките на която 10 хиляди училища да бъдат пригодени за пълен учебен ден.
За френското училище може да се каже, че функционира на две скорости… Една четвърт от учениците в провинцията посещават училище само четири дни в седмицата, за сметка на което обаче лятната им ваканция е по-къса. Останалите ученици имат 5-дневна учебна седмица.
Властите в Париж решиха да направят реформа на училищния ритъм като дори поискаха да потърсят мнението на родители и преподаватели. Консултациите в началото на годината обаче претърпяха провал и ако не се постигне някакво съгласие, деца от началното училище ще трябва да ходят на училище и в събота като се има предвид все пак, че в сряда не се учи. По време на преговорите от френското министерство на образованието бяха повикали специалисти, които обясняваха на родителите, че почивката от петък вечерта до понеделник сутринта е прекалено дълга за учениците и се отразява зле на учебната им подготовка. По един въпрос бе постигнато съгласие и той се състои в това да се разпредели равномерно годишния училищен ритъм така, че седем седмици училище да се редуват с две седмици ваканция. В очакване на нови консултации през 2003-а година родителите ще трябва да се примирят с разминаването не само между Париж и провинцията, а и между началното училище и колежа за тези родители, които имат деца и в двете.
Амбициите, които има новият учебен план в българските училища, обучението да е според интереси и така учениците да са по-разтоварени, не се увенчават с успех. Часовете от общообразователната подготовка и т. нар. задължителноизбираеми часове са предостатъчни, за да изправят учителите и учениците в началото на всяка учебна година пред изпитанието наречено програмното разписание. Оказва се, че никакви компютърни програми не могат да се справят със създаването на седмичното разписание в училище, което задава ритъма на живота на учениците.
Няма и единен модел на програма. Най-малко месец и половина са необходими, за да може едно средно голямо училище да има работеща учебна програма. В първите дни програмата се прави ден за ден на ръка. Невероятният труд, който се полага, за да се нареди учебното съдържание съобразено с претенциите на отделните учители, с изискванията на ХЕИ, и накрая на учениците да няма два повтарящи се тежки предмета, дори не се заплаща. Обикновено човекът, който се натоварва с тази неблагодарна задача е някой от математиците. Редуването на по-тежките предмети с по-леки не помага особено много на самите ученици. Включването на час по физическо възпитание не се приема от децата като време за разтоварване и обикновено те гледат да си го спестят.
Почти няма училище в България, което да си позволи лукса учениците му да имат едносменен режим. Всичките учат на две смени, защото няма друга алтернатива. Само за първи клас е задължително децата да ходят на училище само сутрин.
Учениците още от втори клас започват да имат по пет часа всеки ден, а в по-големите класове 6-7 часа са обикновеното им ежедневие. И ако учат следобед, това съвсем им отнема времето за почивка, защото както се изразяват самите те – "целият ден е загубен".
Започват да учат в 13.30 и приключват в 17.30, а сутринта трябва да се подготвят. Седем часа на ден да седят някой да ги обучава и да изисква от тях през цялото време е прекалено.
В последните часове децата стават апатични и много трудно се задържа вниманието им, оплакват се самите учители. Затова от 9 клас нататък някои от учениците преминават на собствена избирателна система. Ходят на училище само когато ще има тест или контролно, ако знаят предварително, че ще ги изпитват.
Недялка Гилерова, 42 г.,
Публикувано на 16.09.2008
Не смятам за нормално учениците да стават в 6 ч за да са в класните стаи в 7,30ч за първи учебен час .Може би е крайно време нашето правителство да помисли по този въпрос .Не може сънно детето да го караш да ти разказва урок и да го оценяваш.
Диди Ненчева, 13 г.,
Публикувано на 14.09.2009
Не смятам че родителите в другите държави трябва да не доволстват защото в някои държави ученици над 12 години работят след училище като вестникари или доставчици на мляко и др.също така и полочават сума срещу труда който полагат.А ние какво?Някои учат ,а други се разхождат из улиците и простеят....
Иванина Атанасова, 17 г.,
Публикувано на 04.12.2009
Аз съм ученичка от 12 клас. Мисля че проблемът за заетостта ни за разпределението на учебното време е изключително сериозен. Не знам дали някои си прави изводи, но качеството на образованието ни е изключително ниско и става все по лошо с всяка изминала година. Това е така поради няколко причини. Първата, според мен, е че няма достатъчно квалифицирани учители, а учетелките кадри са все по малко. Това се дължи на , можеби на първо място на ниските им заплати. Обаче е най-голяма степен е отношението на обществото към нашите учители. Това да си учител е изключително отговпорна и трудна професия и все по малко хора решават да я вършат. Това ми е последна година в училище и можеби не би трябвало да ми пука, обаче имам брат в 8 клас и като сравнявам него и мен на неговите години - та тях немогат да ги научат на нищо. Едновременно с тази мрачна равносметка аз се възмущавам от учебното време, което ни наложиха - от 8.30 до 15 часа ние сме принудени да висим тук, като почети нищо не правим. И всички от 5 до 12 клас полодяваме. Незнам какво си мислят тези от мин. на образованието, но с очите си виждам как с всяка изминала година положението става все по сериозно.
НЕма ти кажа лОВЕЦ, 15 г.,
Публикувано на 14.04.2010
Ц Ц Ц. Аве 9 клас съм и имаме по 7 часа на ден като през седмица един 9 ,а някой път и 10. Нещатниците министри са за убиване. Що после децата оравели неизвинени отсъствия.Ами наприемер ако изкаш да учиш за добри уценки да учищ до 12 вечерта и сутринта от 5 . Да се гъмнат. ЧАСОВЕТЕ ТРЯБВА ДА СА ПО 5 ИЛИ ПОНЕ 6 ЧАСА ДО 12 КЛАС.
Пешо , ,
Публикувано на 21.09.2010
Как може деца 9 клас да учат по 9-10 часа !!!!!Без почивка !!!!!!!!!!!Без храна !!!!!!!! Да се прибират вечерта изморени !!!! А трябва и да учат за другия ден !!!!!! Как няма да издивеят !!!!!!!!!!!!!! Това не са роботи !!!!!!!!!!! Министри които сте завършили с троики и се хвалите!!!!! Не ви е срам да се хвалите!!!!!!!!!!! Разболяване на децата!!!А по колко имат учителите????????????
Диляна Ст., 13 г.,
Публикувано на 06.09.2013
В България проблеми в образованието са много и сериозно. Първото е, че децата не посещават училище с интерес! И как да го правят - само СуХА ТЕОРИЯ, НИКАКВА ПРАКТИКА! Е, на какво ни учи? КАкво ни помага в живота? Ние учим някакви формули "пи на цилиндер е *", без даже да знаем какво е това "ПИ". Та гении ли ще ни правят. Друг проблем са чантите... ЦЦ... 21 век сме! В другите държави така ли е? вВАнглия така ли е? Не, не е. Но къде ти ще сравняваме България и Англия! Там за домашни (които са рядкост) използват еинтернет програми. А заплата на учителите - 500-600 лева!! Та това нормално ли е! Я депутати да живеят с такава сума, да ги видим! " Затова от 9 клас нататък някои от учениците преминават на собствена избирателна система. Ходят на училище само когато ще има тест или контролно, ако знаят предварително, че ще ги изпитват. " - това е рядкост, в някои гимназии и обикновено за отличници. И после - "младото поколение да остане в България". Къде ти? Аз много желая да уча в немската (ГПНЕ"Гьоте"), за да уча вишето си образовани(живот и здраве!) в Германия. Тук няма условия за развиване!
Pavche Stefanova, 12 г.,
Публикувано на 09.09.2013
Защо след 4-ти клас спряха да дават безплатни закуски? Защо в пети клас имахме по 7 - 8 часа на ден?