За учители
Образователни институции препоръчват Монтесори педагогиката в българските училища и детски градини
„Помагайте на децата си да станат господарите на 21 век!“ Това призова Барбара Айзъкс, директор на Международния Монтесори обучителен център във Великобритания, по време на конференцията „Европейски практики в подкрепа на ранното детско развитие: Монтесори педагогика“, организирана от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет „Свети Климент Охридски“.
На събитието присъстваха повече от сто представители на българските учебни заведения и институции, които препоръчаха Монтесори педагогиката за иновативните детски градини и училища в България, съобщиха от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет. От тази година във факултета е включена следдипломната квалификация „Монтесори философия в съвременното общество“, предстои въвеждане на магистърска програма за Монтесори.
Регионалното управление по образованието в София ще подкрепи въвеждането на Монтесори педагогиката като иновативна форма на образование в детските градини и училищата, заяви по-рано тази седмица началникът му Ваня Кастрева, а на форума председателят на Комисията по образованието и науката Милена Дамянова призова към „мащабна реформа в българската образователна система, част от която е и педагогиката на ранното детство“. С помощта на педагогическия факултет на СУ и Монтесори експертния съвет към него ще започне пилотен проект с една от столичните общини за пилотен Монтесори клас и група в общинско училище и детска градина. Практическата работа по време на следдипломната квалификация ще позволи на студентите и преподавателите да обединят усилия, за да адаптират Монтесори практиките към българските образователни стандарти.
Монтесори е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст, основан на практическите наблюдения и на научните открития на италианския лекар и възпитател д-р Мария Монтесори. Главното в нейната философия е „детето – по природа умно и талантливо, чиято уникалност е особено важно да се зачита“. В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит и самостоятелно изучава света. Педагогът само го наблюдава и създава среда, в която то да може да се развива и разкрие своя потенциал. Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено „аз“, самостоятелно решава в кой етап от живота си кой „прозорец“ за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания.
Девизът на педагогиката на Монтесори е: „Помогни ми да се справя сам!“. Общият брой Монтесори детски градини и училища по света са 22 000. В момента в България има над 30 Монтесори учебни заведения, в които се обучават около 1000 деца.
Източник на информацията: dnevnik.bg
Борислава Петрова, 30 г.,
Публикувано на 09.01.2017
Здравейте, очарована съм,че е настъпил мигът и в България да се поеме инициатива за въвеждане на Монтесори педагогиката. Интересува ме , само в София ли е пилотният проект? Към момента съм по майчинство у дома и гледам детето си,интересувам се и професионално от педагогиката на Монтесори. Начален учител съм и бих желала и моето дете да посещава Монтесори градина и училище-един ден. Хубав снежен ден!
От редакцията: Здравейте, г-жо Петрова. Доколкото имаме информация, за сега проектът е само за София и Пловдив. Друг интересен проект, който също има общо с педагогиката на Монтесори е инициативата за „Приобщаващо образование", която важи за цялата страна. Повече информация за нея можете да намерите тук: http://www.cie-bg.eu/ Това е което знаем за момента, ако разберем нещо ново отново ще го публикуваме тук. :-)