Технологии и гейминг
Как Супермен лети, как има дракони и как се правят ефектите във филмите – това е въпросът
Обичате ли филми за супергерои, суперсъщества или въобще за неща, които не съществуват в света около нас. Впечатляващо е да си в пълната със съкровища пещера и да се срещнеш очи в очи с дракона Смог или пък заедно със Спайдърмен да пускате паяжини из града и да се прехвърляте от небостъргач на небостъргач. Защо не и да летите високо в небето, по-високо от всеки самолет или птица или... Можем да изреждаме още много, но вече се досещате какво искаме да кажем. Но досещате ли се как точно се снимат всички тези неща?
Ние сме тук, за да ви разкрием тайната. Тя е, че: наистина съществуват хора с такива сили, дракони и други чудовища и режисьорите и операторите просто дебнат, за да ги заснемат в действие! Добре де, не точно, това не е истината, но хората, които правят специалните ефекти във филмите наистина са си като супергерои, защото през годините са открили някои невероятни начини за създаването им, от които направо ще ви падне шапката. Ако носехте такава в момента! При това, за да видите подобни ефекти дори не е нужно да гледате филм. Всичко, което трябва да направите е да включите телевизора, когато дават прогнозата за времето! Обърнете внимание на картите и другите графики, които метеорологът сочи. Те са създадени по същия начин по който и Супермен лети в небето! Истина е!
Специалните ефекти, създадени по време на прогнози за времето, и много, много телевизионни предавания и филми използват специален инструмент, наречен зелен екран. Защо се нарича зелен екран? Основно, защото се състои от голям екран, който е зелен! Той е неразделна част от процеса по създаването на ефектите, наричан от специалистите и хромация. Хромацията позволява на телевизионните продуценти и създателите на филми да използват усъвършенствана технология при която да наслагват актьорите или обекти в различни среди, които реално не съществуват. Всъщност процесът е доста прост, поне като обяснение!
При него се откроява определен цвят в електронно изображение и след това чрез използването на компютърен софтуер този цвят се прави прозрачен. Това позволява друго изображение, каквото и да е да изпъкне. Например, когато метеоролог стои пред зеления екран, телевизионните продуценти използват специалните ефекти на хромацията. Компютрите със специален софтуер за редактиране след това правят онази сянка на зеленото да изчезне, което позволява на друго изображение – като например анимирана карта на ветровете да се покаже вместо екрана!
По същия начин, когато супергероят лети в небето всъщност актьорът е увесен с въже пред голям зелен екран. След това екранът се замества с движещо се изображение да кажем на огромен град и на филма изглежда така сякаш човекът наистина лети. Може да има и допълнителни ефекти като вентилатори, които развяват косата и други подобни. Някои от вас могат да се почудят дали екраните задължително трябва да са зелени. Отговорът е не! Всеки цвят може да бъде изолиран и отстранен чрез хромация. Всъщност много продуценти на филми използват сини екрани. Със същия успех могат да са и червени, лилави, оранжеви, жълти, розови... Тогава защо повечето пъти е зелен? Много просто – заради контраста. Ако да кажем синоптикът се появи пред екрана със зелени дрехи, то те ще изчезнат напълно и ще се вижда само главата му, а това нито една програма няма да може да направи. Всъщност подобни гафове са се случвали.
Сега след като вече знаете се надяваме да не сме развалили напълно магията на киното, защото макар тези ефекти да са така лесни, актьорската игра и историите във филмите винаги си остават страхотни и направени с много труд!
Снимка: boredpanda.com
Още за суперсилата на зеления екран вижте в нашия фотопоглед!