За родители
Без грешни отговори в новите тестове за първи клас
Новите тестове за първи клас, които МОН предвижда от новата учебна година, ще съдържат 42 игрови ситуации без грешни отговори. Те ще показват готовността на детето за училище, но резултатите няма да са обвързани с приема. Това коментира авторът на предложението доц. Мария Трифонова от Института за изследване на населението и човека на БАН в ефира на Би Ти Ви, пише dnevnik.bg.
Целта е учителите от забавачките да бъдат насочвани към тези от възпитаниците им, които имат определени дефицити. „Тестът ще поставя детето в една интересна и позната за него среда. То се забавлява по време на изследването“, допълва Трифонова. По думите ѝ скрининг тестовете са разпространени в много западни страни, като дори са прилагани и в България в края на 80-те години. „Грешни отговори няма, но различните решения, предлагани от децата, ще носят различни точки за познавателното развитие. Скалата е разработена след изследване с 6000 деца“, добавя още тя.
Целта е да се прецени как бъдещият първокласник обработва информацията, дали формира категории и прости изречения, дали използва бъдеще и минало време. Ако дадено дете има специални образователни потребности, механизмът по отношение на него е коренно различен, подчертава Васил Николов – председател на Инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система, който също е бил гост в студиото.
Според досегашните текстове учителите трябва да оценяват готовността на децата за първи клас, но това не е задължително да става с тест или да се вписва някъде. При новия вариант резултатите ще се вписват в националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование.
Снимка: pixabay.com