За учители
За втората матура: вече и музика, рисуване или информационни технологии
Увеличава се броят на предметите за втора матура. Вече за втория зрелостен изпит ще може да се избират и музика, изобразително изкуство, предприемачество, информационни технологии и информатика.
Това е записано в Държавния стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците, който беше утвърден от министъра на образованието и науката Меглена Кунева. Заедно с него тя утвърди и стандарта за организация на дейностите в училищното образование, както и стандарта за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Според новия стандарт междучасията трябва да са не по-малко от 10 минути и не повече от 30 минути. По изключение може да се дават до две почивки от по пет минути при учене на две смени.
Количествените оценки за II и III клас отпадат, а учениците от I до IV клас няма да повтарят годината.
В целодневна форма на обучение в началния и прогимназиалния етап се допуска и разместване на броя на часовете. В дни, когато програмата е по-трудна, часовете за самоподготовка може да се увеличат до четири, а в дните преди ваканцията часовете за отдих и занимания по интереси да са повече. Дава се възможност за интензивно изучаване на български език, ако пропуските на учениците са по-големи.
Ваканциите са есенна, коледна, междусрочна, пролетна и лятна. Директорите могат да дават още три дни ваканция на децата при необходимост – грипна епидемия, природни бедствия или при авария в училището. Изпитите след IV, VII и X клас ще се измерват в точки. Въвежда се и национално външно оценяване в десети клас.
Часовете в училище трябва да започват не по-рано от 8 ч. с изключение на училищата, в които се учи на две смени – там сутрешните занятия ще започват не по-рано от 7:30 ч., а втората смяна приключва до 19 ч.
Учителският стаж престава да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от получените квалификационни кредити, от придобитата професионално-квалификационна степен и резултатите от атестирането.