Технологии и гейминг
Нещо интересно за базите данни
В ежедневието си всички хора използват събрана и класифицирана по определен признаци информация. Телефонният указател, каталог с видеокасети или дори каталог с филми или книги. Дори нашата библиотека в "Забавното лятно четене" е направена с помощта на базите данни. Но знаете ли наистина какво са базите данни?
Базите от данни като термин в информационните технологии възниква през 60-те години, когато се създават първите системи за управление на бази от данни съхранени на електронен носител. Данните се съхраняват във вид на файлове, в които информацията е разделена на записи, всеки от които се състои от едно или повече.
Системите за управление на бази от данни (СУБД) са програмите, чрез които се създават от данни, осигурява се бърз достъп за търсене и обновяване на информация, осигурява се секретността, достоверността и минималното дублиране на данни. При мрежово базираните бази от данни е важно да бъде осигурен безконфликтен и бърз многопотребителски достъп до данните. При големите бази от данни, каквито например използват авиокомпаниите за резервация на билети, много потребители трябва да могат да обработват информацията бързо и по всяко време. Освен това някои големи компании предпочитат да създават отделни файлове, които обаче съдържат свързана информация и често дублираща се в други файлове. СУБД осигурява едновременното обновяване на свързаните и дублираните данни. Информацията в базите от данни е много разнообразна: текстова информация, числова информация – статистики, таблици, технически характеристики на обекти и много други. Мултимедийните бази от данни наред с текстова информация съдържат още звук, графика и видео. Това голямо разнообразие на типа информация и базите от данни произтича от разнообразните области на приложение: управление на фирми и организации, медицината, науката и образованието и другите сфери на обществения живот. Научни работници, медици, прависти и финансисти ежедневно използват бази от данни за получаване на бърз селективен достъп да актуализирана информация. Чрез заявки за търсене всеки ръководител на фирма или счетоводител може да получи бърз достъп до актуализирана информация. Чрез заявки за търсене всеки ръководител на фирма или счетоводител може да получи бърз достъп до последните изменения на конкретен нормативен документ. За да се зададе заявка към СУБД, не е нужно да се познава езика, с който работи съответната система. Дори и сложни заявки могат да се конструират само с кликвания на мишката върху имената на полетата и логически оператори, с които се построява заявката.
Създаването на база от данни не е толкова лесно, колкото използването им. При повечето СУБД се използва специализиран програмен език.
Най-популярните системи за управление на бази от данни са Access, Paradox dBase, FoxProи други. Някои от тези програми са потребителски ориентирани, а други са по-скоро езици за създаване на бази от данни. Наред с големите СУБД съществуват и програмни приложения, които са част от интегриран програмен продукт.
Системите за управление на бази от данни създават, обработват и поддържат точно определени структури от данни. Съществуват три типа организация на данните и връзките между тях: йерархичен, мрежови и релационен. Най-популярен е релационния модел, при който данните се организират в таблици, между които се осъществяват връзки. Таблиците се състоят от именувани редове и колони. Редовете се наричат записи, а колоните – полета. В дневника на класа ви например, редовете са номерирани с номера на ученика в класа. На всеки един от редовете се съдържа информация само за един ученик, а във всяка колона информацията е еднотипна. Това дава възможност всеки ред да се разглежда като един запис с няколко полета, разположени в отделните колони.
Първото поле на всеки запис е уникално. Всеки ученик задължително има номер в класа и не може да има двама ученика с един и същи номер. Когато едно поле еднозначно определя записа, то се нарича ключово поле. Ако ще се създава база от данни, в която ще се съхранява информация за целия курс на обучение в училището. Не е удобно обаче цялата информация, която се съхранява и обработва в училище за един ученик, да се съхранява в една таблица. Обикновено се организират няколко таблици, между които се дефинират връзки, за които се използва ключово поле. Базите от данни много приличат на електронните таблици. И двата типа програми използват таблици за съхраняване на данните и имат средства за автоматичната им обработка. Докато при електронните таблици едно поле може да зависи от стойността на други полета, то при таблиците в базите данни това е невъзможно.
Основни обекти на базите данни
- таблици – информацията се съхранява в таблици, всеки ред на който представлява един запис, а колоните са негови полета. Всички записи съдържат еднакъв брой полета, а всички полета – еднотипни данни. Тези данни могат да бъдат числови, текстови, дати, време и т. н., но не могат да се изчисляват на базата на други полета от таблицата.
- заявки – по зададен критерий може да се получава извадка от наличните данни в свързани таблици от базата данни.
- форми – това са формуляри за попълване на данни в таблицата. Чрез тях може да се извеждат само тези полета, в които ще се актуализира информацията във формат, удобен за потребителя.
- отчети – предназначени са за отпечатване на данни, които се съдържат в таблици или са подбрани чрез заявки. В отчетите могат да бъдат включвани и допълнителни обекти за по-добра илюстрация на материала.
- макроси – чрез тях се автоматизират повтарящите се операции.
- модули – за автоматично управление на определени операции могат да бъдат създадени програмни модули. Модулите се програмират на езици, специализирани за работа с бази данни.