На гости в театъра: кои са незаменимите помощници на актьора
Ходили ли сте някога на театър? Ако не сте, то ви препоръчваме да го направите, далеч по-интересно, вълнуващо и приказно е от гледането на филми вкъщи или в киното. Много хора също така смятат, че театралните артисти са много по-добри от филмовите и има защо. Те нямат право на грешка. Когато се снима един филм, дори да се случи актьорът да си обърка репликата, да я забрави или пък да направи друга грешка, много лесно се снима нов кадър и проблемът е решен, но когато театрален актьор направи същото, няма как да го прикрие, защото публиката е пред него и ще забележи това. Театърът е най-старата форма на сценично изкуство в света. Сигурно сте чували, че първото театрално представление се е състояло още в Античността – някъде около 2500 г. пр. н. е. в Египет. А древните гърци превръщат театъра в изкуство, като поставят стандартите на трагедията, комедията и сатирата. Повечето гръцки пиеси се състоят от митологични персонажи. Актьорите в древногръцкия театър, които играят на открито, в амфитеатри, са само мъже. Древните гърци разработват основите и понятията на драматичната критика, актьорското майсторство като професия и театралната архитектура. Днес обаче няма да ви говорим за дългата и изпълнена с много факти история на театъра, а за нещо още по-интересно. Сещате ли се кои хора в театъра правят пиесата? На първо място са разбира се артистите, но дали са само те. Може би няма да повярвате, но зад една пиеса актьорите получават голяма помощ от т. нар. „хора зад кулисите“. Те не са известни като артистите, но определено заслужават нашето внимание, защото без тях театърът не би бил това, което е. В театъра, а също и във филмите, актьорът е обкръжен от много хора, които му помагат да се въплъти в образа си.
Гримьорът, който можем да наречем и „художникът на лица“ е един от най-важните. Той гарантира, че външния вид на актьора и актрисата ще е подходящ за сцената. Тяхната работа започва много преди снимането на филма или пиесата. За да се направи добър грим „художникът“ трябва да си представи образа, в който актьорът трябва да се превъплъти: на каква възраст е той, какъв е характерът му, както и как самият актьор ще бъде осветен на сцената. Ако е необходимо един истински гримьор може да промени лицето на човек до неузнаваемост. С красив грим може да се постигне всичко, дори да направиш от човек Пинокио, от стар млад и от красив – грозен.
Фризьорът помага на гримьора в неговата нелека работа. Така нареченият специалист по изготвяне на перуки, изкуствени бради, мустаци и вежди. В големите театри всеки фризьор си има своя собствена работа стая, където държи различни перуки, които е изработил за пиесите. Фризьорите са умни хора, защото трябва да бъдат добре информирани за различните стилове и епохи, за да могат да допълнят външния вид на актьора и той трябва да е достоверен. Освен това перуките трябва да могат да се закрепват лесно и бързо и също да изглеждат естествено и публиката да повярва, че героят наистина има такава прическа.
Гардеробиерът отговаря за това, с което актьорът ще допълни външния си вид и по-точно дрехите. Те се съхраняват в специална стая и към всеки един костюм е прикрепен етикет с името и фамилията на актьора, както и каква роля изпълнява с него. Понякога костюмите се състоят от няколко части, например палто, шапка и ботуши. Тези елементи също са описани на етикета, затова той понякога е по-голям и от самата дреха. :-) Преди изпълнението и след това гардеробиерът събира костюмите, внимателно ги изпира и ги закача или ги прибира в голям гардероб на мястото им. Привеждането им в ред също е много важна работа. Костюмите също като перуките трябва да се правят достоверни за съответна роля и така, че да се обличат и събличат лесно, независимо колко големи и сложни изглеждат.
Работата на реквизитора също е много важна, защото без него пиесата често пъти би изглеждала нелепа. Той отговаря за всички малки, но съществени предмети, като златния ключ при Пинокио или кошницата пълна с лакомства за бабата на Червената шапчица. Всички тези предмети се наричат реквизит (от латинската дума "requisitum" – „необходимо“). Той е отговорен за всички елементи, необходими за изпълнението и се занимава с подбора и търсенето им. Той не трябва да забравя нищо, дори например една игла на трона на царя, ако пиесата е свързана с нея. Представете си ако Снежанка вместо ябълка яде круша, това би било съвсем друга история. Можете ли да си представите колко отговорна позиция е тази!
Сега и още нещо интересно...
В началото на 20 век, известният цирков артист Владимир Леонидович Дуров открива в Москва необичаен театър. Участници в него са... животни! Те били обучени, но не с пръчки и камшици, а с блага дума и уважително отношение. Откакто театърът на животните – или, както го наричат, „Дуров“ – гостоприемно отваря врати за обществеността, на сцената се срещат: хипопотам, пеликан, елен и дори бял таралеж.
Снимка: Sj.sunne.ws