Децата стават по-умни, ако пишат ръкописно
Писането на ръка върху лист хартия помага на децата да учат повече и да помнят по-добре, установиха учени, цитирани от електронното издание „МедикълЕкспрес“ и БТА. В същото време училищата се дигитализират все повече и европейско проучване показа, че норвежките деца например прекарват най-дълго време онлайн в сравнение с деца от 19 страни от ЕС, включително България.
Според проф. Одри ван дер Меер от Норвежкия университет за наука и технологии са необходими национални стандарти, които да гарантират, че децата получават поне минимално обучение по ръкопис. „Когато си правите списък за пазаруване и го напишете на ръка, запомняте съдържанието по-добре“, казва проф. Ван дер Меер. Тя и колегите ѝ са проучвали темата два пъти – през 2017 г. и през 2020 г. През 2017 г. тя е изследвала мозъчната активност на 20 студенти. През тази година са изследвани дванадесет младежи и дванадесет деца. За пръв път в подобно изследване участват деца.
И при двете изследвания е приложена електроенцефалография с над 250 електрода. Всеки от участниците е изследван в продължение на 45 минути. Резултатите, публикувани в изданието „Фронтиърс ъв Сайколъджи“, показват, че мозъците и на младежите, и на децата, са много по-активни, когато пишат на ръка, отколкото ако използват клавиатура. „Използването на лист и химикалка дава на мозъка повече „инструменти“ за закрепването на спомените. Писането на ръка създава много повече активност в сензомоторните части на мозъка. Много чувства се задействат при притискането на химикалката към листа –да виждаш буквите, които изписваш и да чуваш звука от движението на химикалката върху хартията. Тези възприятия създават контакт между различните части на мозъка и го предразполагат към учене. Едновременно учим и помним по-добре“, казва Ван дер Меер.
Тя не отрича новите технологии и смята, че те също имат място в образованието, но съветва учителите и държавите по света да намерят начин да съчетаят дигиталното и ръкописното и е убедена, че това е възможно!