Технологии и гейминг
World of Warcraft стана на 20 години и все още е най-популярната ролева игра в света
Точно преди 20 години, през 2004 г., World of Warcraft беше пуснат и бързо се превърна в най-популярната онлайн ролева игра в света – статус, който запазва и до днес. Към днешна дата броят на потребителите му се оценява на повече от 7 милиона. Развитието на World of Warcraft (WoW) започва в края на деветдесетте години, когато Blizzard Entertainment, отговорен за него, вече е пуснал такива популярни заглавия като Warcraft, Diablo и Starcraft. След пускането на Starcraft студиото беше разделено на две части: едната за работа по Warcraft 3: Reign of Chaos, а втората за определен проект, който впоследствие се провали и в този момент се смята, че WoW е роден. Самите разработчици тогава се интересуваха от онлайн игри; най-популярните бяха Ultima Online, Lineage и Everquest.
Blizzard беше част от конгломерата Vivendi и не беше много заинтересуван да налива средства в посоката на игрите. В резултат на това условията за разработка на бъдещата култова игра бяха спартански: изгорели крушки в офиса, храна, стъпкана в килима, малка микровълнова печка и мивка, пълна с чинии вместо кухня. Първоначално около 40 души работеха върху WoW, вземайки решения заедно, някои от които се провалиха и струваха много пари; по-близо до пускането, броят на разработчиците се удвои.
WoW беше пусната в Северна Америка, Австралия и Южна Корея на 23 ноември 2004 г., през февруари 2005 г. играта беше пусната в Европа, а през юни в Китай. Още през януари броят на играчите достигна 600 хиляди, през септември – 4 милиона, включително 1 милион в Северна Америка и 1,5 милиона в Китай. Отне по-малко от година на WoW да се превърне в най-популярната ролева игра в света, статус, който поддържа и днес. През 2007 г. беше пуснато първото разширение, The Burning Crusade — 2,4 милиона копия бяха продадени през първите 24 часа и 3,5 милиона през първия месец. През 2010 г., когато беше пуснато разширението Cataclysm, броят на абонатите достигна рекорд – 12 милиона, но след това започна да намалява; през първата половина на 2015 г. броят на абонатите е намалял с 44% до 5,6 милиона. Оттогава компанията, която сега се нарича Activision Blizzard, е спряла да разкрива тази цифра.
През това време в света на онлайн игрите се случиха много забележителни събития. Цената на абонамента за WoW остава същата от първия ден – тя е $15 на месец или $13 на месец, ако се плаща годишно. От момента на пускането до момента, играчите са прекарали 1 милиард дни в Азерот, планетата, на която се провежда WoW, изчислиха разработчиците. Към пролетта на 2024 г. броят на плащащите потребители се оценява на около 7,25 милиона.