забавна наука

Начало | забавна наука | Морските фарове – едни от най-впечатляващите съоръжения

Морските фарове – едни от най-впечатляващите съоръжения

Аз детето | 2018-06-28

Морските фарове – едни от най-впечатляващите съоръжения

Представете си, че сте стар морски капитан, който е поел на дълго пътуване и след всички невероятни неща, които сте преживели трябва да прекарате кораба през най-тъмната нощ от цялото ви пътешествие. Късно през нощта облаците блокират цялата светлина от Луната. Вие знаете, че сте близо до крайната си спирка, близо до земята, но преди да извикате „Земяяяя!“ трябва да се уверите точно колко близо. Проблемът е, че ако не знаете точното разстояние рискувате да разбиете кораба си в някои скали точно на финала на пътуването. Гледате много внимателно и изведнъж виждате пред себе си някаква светлина. Без да се чудите много-много веднага се усещате, че това е фар. Фар, който е специално построен за вас и специално ви помага да разберете къде точно се намира брегът.

Фаровете са кули, сгради или други високи структури, които със своите ярки светлини помагат на мореплавателите и дори на рибарите. С помощта на фаровете корабите могат безопасно да избягват опасни брегове и рифове. Морските фарове също помагат да се отбележат входовете на пристанищата и заливите. Можете ли да си представите, че при цялата тази вода (морета и океани), първите фарове са светили с помощта на факли или огньове. С развитието на човечеството обаче започнали да се използват други вещества, включително китово масло, маслиново масло и керосин. А след като били изобретени електрическите светлини, те се превърнали в основен източник на светлина. За да стигне обаче до очите на капитаните в морето светлината от фара трябва да е силна и концентрирана. Това се постига чрез използване на много специални лещи. Първите са били изобретени през 1822 година от френския физик Августин Фреснел. Те позволяват светлината от фара да се вижда на големи разстояния.

За да бъде ефективна, светлината от даден фар трябва да е достатъчно нависоко, за да бъде видяна от корабите много преди да са се приближили твърде близо до опасността. Това довело до причината много фарове да бъдат проектирани от архитекти и инженери като високи цилиндри. Цилиндричната форма намалява ефекта от силните ветрове. Разбира се, ако една скала е близо до морския бряг, един фар не трябва да е висок колкото нея. И къде е най-високият фар тогава? Това може да изглежда като лесен въпрос, но всъщност има известни противоречия относно това какво трябва да се счита за фар. Например, някои високи конструкции имат светлини, които могат да се използват за навигация.

Фаровете все още се използват днес, но те не са толкова необходими, колкото преди. Благодарение на напредъка в навигационната технология, много фарове са били изключени поради разходите за поддържането им. Всъщност един от последните фарове изграден в САЩ, е фарът Чарлстън, построен през 1962 г. Един от най-известните български фарове пък е този на нос Шабла. Историците предполагат, че навигационно съоръжение на този бряг е функционирало още през Римската епоха. Според описание на крайбрежието, направено от австрийския офицер Венцел фон Броняр през 1786 г., Шабленският фар е построен между 1756 г. (когато според Пейсонел тук още няма фар) и 1786 г. (когато според фон Броняр фарът вече се е издигал на днешното си място. Кулата, която по време на Кримската война многократно е събаряна и градена наново, е възстановена по проект на френски инженер през 1856 г., когато светва и фарът. Още интересни факти за него можете да прочетете тук!

Снимки: pixabay.com



Коментари
0 коментара
Коментирай
Име*
Фамилия
Възраст
Град